Wat is er gebeurd met 1666 Amsterdam?

    De Assassin’s Creed franchise brengt al jarenlang voor uitgever Ubisoft miljoenen pegels in het laatje. De games waarin je als een assassin door verschillende steden zoals Rome, Parijs en New York (en zelfs als zeerover!) rondsluipt zijn tot op de dag van vandaag populair. Maar hoe zit het met 1666 Amsterdam, de ambitieuze game van Assassin's Creed grootvader Patrice Désilets?

    Nu de volgende Assassin’s Creed game, Assassin’s Creed: Victory, zich in Londen moet gaan afspelen, dwaalt er natuurlijk nog maar één vraag door het hoofd van de Nederlandse gamers: wanneer komt er eens een Assassin’s Creed in Amsterdam? En dan natuurlijk zonder stereotype Amsterdamse dingen als wiet, hoeren en kaas. Oké, kaas misschien toch wel.

    Voor veel Amsterdammers (en andere stedelingen) lijkt Amsterdam namelijk een perfecte locatie voor een Assassin’s Creed-achtige game. Sluipen over de daken van grachtenpanden, je verschuilen onder zompige bruggen en natuurlijk allerlei corrupte kooplieden uitschakelen; het lijkt een uitstekende formule voor een retestrakke nieuwe Assassin’s Creed. In de afgelopen jaren stond er een game in de steigers die deze natte droom waar moest maken genaamd 1666 Amsterdam.

    Helaas zal deze ambitieuze titel waarschijnlijk nooit meer het levenslicht zien. In dit artikel gaan we in op de game 1666 en zijn bedenker: Patrice Désilets. Wat is er met deze game gebeurd en wat had het kunnen zijn?

    Patrice Désilets, Assassin's Creed en 1666 Amsterdam

    Het verhaal begint in 2007 wanneer de allereerste Assassin’s Creed bij ons in de schappen belandt. In deze game bestuur je Altaïr Ibn-La'Ahad, een lid van de assassins met als doel negen templars een kopje kleiner te maken. De formule bleek een groot succes te zijn: Assassin’s Creed verkocht uiteindelijk meer dan acht miljoen keer. Het vervolg, Assassin’s Creed II, ging maar liefst negen miljoen keer over de toonbank.

    De man achter deze games is niemand minder dan Patrice Désilets. Désilets is verantwoordelijk voor de directie achter de twee eerste Assassin’s Creed games, en hij werkte eerder ook al aan twee Prince of Persia games. Je zou Assassin’s Creed zijn eigen kleine zuigeling kunnen noemen.

    In 2010 nam Désilets een korte game-pauze. Hij verliet ontwikkelaar Ubisoft Montreal nadat zijn rol in de ontwikkeling van Assassin’s Creed: Brotherhood klaar was. Toch keerde Désilets al snel weer terug, dit keer bij rivaliserende ontwikkelaar THQ waar hij zijn eigen studio opzette. Met een aantal ex-Ubisoft Montréal werknemers begon Désilets aan een nieuwe game genaamd 1666 Amsterdam.

    1666 moest een gigantische, ambitieuze titel gaan worden. De game zou zich gaan afspelen in, waar anders, Amsterdam. Désilets noemde de game achteraf de ‘nieuwe Assassin’s Creed’. Désilets en zijn team hadden al een jaar besteed aan het samenstellen van het 1666 team, het bestuderen van de historische setting en het bouwen van een nieuwe IP (Intellectual Property).

    “Rembrandt leefde nog in 1666 en overleed in 1669. Ik heb één van zijn beroemde schilderijen genomen, ‘De Filosoof’, en die bij de ontwerpdocumenten gestopt. Ik zou daar sowieso meer mee hebben gedaan,” vertelde Désilets over de game.

    Gezien de historische nauwkeurigheid van de Assassin’s Creed games kunnen we er alleen maar onze vingers bij aflikken als we bedenken hoe het oude Amsterdam er uit had kunnen zien.

    Ondertussen balanceerde ontwikkelaar en uitgever THQ al langer op de rand van de afgrond vanwege torenhoge schulden. Eind 2012 trok THQ toch aan het kortste eind en de uitgever vraagde faillissement aan. Na het faillissement werden de verschillende IP’s van THQ, waaronder THQ Montréal en 1666 Amsterdam geveild. In een ironische twist werd Ubisoft de nieuwe eigenaar van THQ Montréal en 1666, waardoor Patrice Désilets weer bij zijn oude werkgever kwam te werken.

    Na twee maanden was het alweer raak met Patrice en Ubisoft.

    1666 Amsterdam - Strubbelingen tussen Ubisoft en Désilets

    Patrice Désilets verliet Ubisoft namelijk wederom in mei 2013. Waarom dit gebeurde is ons niet geheel duidelijk. Volgens Ubisoft verliet Désilets de studio omdat de “…discussies tussen Patrice en Ubisoft gericht op het afstemmen van de visie van Patrice op visie van de studio niet overtuigend zijn.”

    Volgens Désilets zat het totaal anders. Volgens de beste man was hij door Ubisoft op staande voet ontslagen.

    "Ik werd persoonlijk op de hoogte gebracht van deze beëindiging, er werd mij een opzegtermijn overhandigd en ik werd zonder pardon door twee bewakers uit het gebouw geëscorteerd, zonder de mogelijkheid om afscheid te nemen van mijn team of mijn bezittingen te verzamelen. Dit was niet mijn beslissing. De acties van Ubisoft zijn ongefundeerd en zonder verdienste."

    "Ik ben van plan om Ubisoft aan te vechten voor mijn rechten, voor mijn team en voor mijn game", liet hij destijds weten in een interview.

    Vervolgens trok Ubisoft de stekker uit 1666 en hebben we sindsdien helemaal niets meer over de game gehoord. Het is Patrice Désilets voorlopig ook nog niet gelukt om de rechten van zijn game terug te krijgen. Gamers hebben inmiddels collectief één minuut stilte gehouden voor 1666, de game die nooit werkelijkheid is geworden.

    Inmiddels is Patrice Désilets eind 2014 zijn eigen studio gestart, genaamd Panache Digital Games. Panache is momenteel aan een nieuw project bezig, maar details zijn nog onbekend. We weten wel dat het een ‘historische action-survival game’ gaat worden.

    Zien we 1666 Amsterdam ooit nog terug, of is de game voor altijd verloren? Dat kan alleen de tijd ons nog vertellen.

    “Inderdaad, ik geloof in AAA games. Ik geloof van harte dat dit medium dat we ‘videogames’ noemen een positieve kracht voor verandering in de samenleving kan zijn en dat ervaringen van AAA-kwaliteit een ongeëvenaarde kracht hebben om dit te bereiken. Want zie je, lieve vrienden, ik heb altijd al een onderliggende ambitie in mijn werk gehad: om de wereld te verplaatsen van games."

    "Met deze motivatie heb ik Assassin’s Creed ontworpen."

    "Ik geloof dat ik op de een of andere manier geslaagd ben in mijn missie. Dit geeft me veel motivatie, ambitie en het hart om dit avontuur voort te zetten.” – Patrice Désilets (2015)

    Assassin's Creed

    Verkijgbaar vanaf 15 november 2007

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.