Update: Facebook gaf Spotify en Netflix toegang tot privéberichten

    Volgens The New York Times heeft Facebook verschillende bedrijven persoonlijke gegevens gegeven, zonder dat gebruikers hier toestemming voor hebben gegeven. Verder kregen grote bedrijven als Spotify en Netflix de mogelijkheid om privé-berichten van gebruikers te lezen die hun Facebookaccount hadden gekoppeld. De bron die is gebruikt zijn interne gesprekken en documenten met 50 Facebook-medewerkers die daar voorheen werkten.

    Facebook deelde de informatie met Netflix, Spotify en andere bedrijven vanwege een overeenkomst tussen het haar en de andere bedrijven. Dezelfde afspraak was gemaakt met de Royal Bank of Canada, want zij mochten ook privé-berichten inzien. Facebook zegt dat de bedrijven als een verlengde van haar worden gezien en daarom mogen zij zonder toestemming allerlei data inzien.

    Zo mocht Amazon bijvoorbeeld alle gebruikersnamen en contactinformatie zien via vrienden van gebruikers. Ook kreeg Yahoo de streams van vrienden te zien, ondanks dat Facebook meerdere publieke verklaringen aflegde waarin ze zei dat dit jaren geleden al niet meer het geval was. Ook liet het grote social media platform de zoekmachine Bing van Microsoft alle namen van vrienden van Facebook-gebruikers zien zonder toestemming.

    Facebook gaf niet alleen Spotify en Netflix informatie

    Facebook is al vaker negatief in het nieuws geweest dit jaar. Zo werd het bedrijf in februari dit jaar nog verteld om haar gebruiksvoorwaarden in overeenstemming te brengen met de EU-voorschriften. Zowel Facebook als Twitter hielden zich niet volledig aan de regels. De Europese Commissie zei dat Facebook nog steeds geen volledige oplossing voor alle problemen had en daarom eventueel sancties zou krijgen.

    In april stond Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, ook nog onder vuur. Hij zou stiekem een paar privéberichten hebben verwijderd die hij had verzonden, terwijl dit voor normale gebruikers niet mogelijk was. Het bedrijf beloofde daarna dat er een zelfde 'unsend' functie voor gebruikers zou komen en inmiddels is ze daarmee bezig.

    Niet alles van Facebook is negatief. Het bedrijf doet haar best om nepnieuws te bestrijden en zo misverstanden te voorkomen. Op het platform wordt regelmatig onjuiste informatie verspreidt. Hierom werden er machines ingezet die nepnieuws moeten herkennen. Zo ontkrachtte een fact-checker een verhaal dat iemand had gedeeld, wat ging over dat je iemand van een beroerte kunt redden door een naald in zijn of haar vinger te prikken.

    Update

    Inmiddels heeft een woordvoerder van Netflix ons een officiële reactie gegeven op de kwestie. De woordvoerder zei het volgende in een statement:

    "In de loop der jaren hebben we verschillende manieren geprobeerd om Netflix socialer te maken. Een voorbeeld hiervan was een functie die we in 2014 lanceerden en waarmee leden tv-shows en films konden aanbevelen aan hun Facebook-vrienden via Messenger of Netflix. Het was nooit echt populair, dus hebben we de functie in 2015 stopgezet. We hebben nooit gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de privéberichten van Facebook-gebruikers te bekijken of om deze mogelijkheid gevraagd."

    Ook Facebook heeft een verklaring afgelegd in haar officiële blog. Het bedrijf legde uit waarom andere bedrijven toegang kregen tot privéberichten. Je leest de verklaring hieronder:

    “Om een bericht naar een Facebook-vriend te schrijven vanuit bijvoorbeeld Spotify, moesten we Spotify ‘schrijftoegang’ geven. Om het mogelijk te maken dat je berichten terug kunt lezen, moest Spotify ‘leestoegang’ hebben. ‘Delete access’ betekent dat als je een bericht uit Spotify hebt verwijderd, het ook van Facebook wordt verwijderd. Geen één derde partij was je privéberichten aan het lezen of berichten aan je vrienden aan het schrijven zonder je toestemming. Veel nieuwsverhalen impliceren dat we privéberichten naar partners verzenden, wat niet correct is.”

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.