Shadow of Mordor: YouTubers moeten verplicht positief zijn

    De marketing voor Middle-earth: Shadow of Mordor ligt onder vuur: YouTubers die de game streamde zouden gedwongen zijn om positief over de game te praten. Dat blijkt uit onderzoek dat Jim Sterling deed voor Jimquisition.

    Het marketingteam van Warner Bros, Plaid Social, heeft namelijk verschillende eisen gesteld aan mensen die de game streamen. Zo kregen zij vervroegd toegang tot de game, maar moest al hun content postitief zijn en moesten reviewers hun kijkers overhalen Shadow of Mordor te kopen.

    Daar kwam bij dat de YouTubers wel mochten praten over de game, maar verder niks mochten zeggen over Lord of the Rings, The Hobbit, desbetreffende boeken en gerelateerde karakters. De maker van Shadow of Mordor heeft bewust gekozen voor een titel zonder Lord of the Rings erin, om zo verwarring tegen te gaan.

    Streamers die wel akkoord gingen met de deal kregen toestemming voor een livestream, een video op YouTube en verschillende promoties via soscial media - alles moest daarbij positief zijn. Alle content die zij online wilde zetten, werd alsnog door Plain Social gecontrolleerd. Beelden die gliches of bugs bevatten, werden dan ook niet geplaatst.

    Shadow of Mordor niet de eerste game met soortgelijke marketing

    Dit alles kwam aan het licht toen bekende YouTuber TotalBiscuit weigerde akkoord te gaan met dit contract. Dit zorgde ervoor dat hij de game niet eerder in zijn bezit kreeg om hierover te streamen. Volgens TotalBiscuit is het niet de eerste keer dat Plaid Social dit soort marketing uitvoert; daarom werkt hij nooit meer samen met het bedrijf.

    Middle-earth: Shadow of Mordor

    Verkijgbaar vanaf 18 november 2014

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.