Virtuele gezichtsuitdrukkingen - Oculus maakt het mogelijk

    Het Oculusproject van Facebook, in samenwerking met de Universiteit van Zuid-Californië, heeft een manier ontwikkeld om virtuele gezichtsuitdrukkingen in beeld te brengen. Door een paar aanpassingen aan de Oculus Rift kunnen karakters in een virtual reality-game de emoties van een speler nabootsen.

    Door druksensoren aan de Rift toe te voegen, konden de ontwikkelaars bewegingen van de bovenste gezichtshelft meten. Om de onderkant van het gezicht in beeld te brengen, werd er een 3D-camera aan de voorkant van de Rift vastgemaakt.

    Het resultaat was dat de virtuele gezichtsuitdrukkingen van een gamepersonage hetzelfde waren als die van de drager van de Rift.

    Virtuele gezichtsuitdrukkingen bieden tal van mogelijkheden

    Hoewel projectleider Hao Li aangaf dat het Oculusteam alleen vanwege onderzoeksredenen meewerkte, ziet hij veel kansen om virtuele gezichtsuitdrukkingen in de toekomst te gebruiken. Zo zou tegen elkaar praten in een digitale omgeving persoonlijker worden, wat zeker voor social media interessant is.

    Ook kunnen virtuele gezichtsuitdrukkingen in games grappige taferelen opleveren: als je in een vliegtuigspel bijvoorbeeld iemand neerhaalt, kun je de verontwaardigde reactie van de piloot echt zien. Het mooie van virtuele gezichtsuitdrukkingen is dat de techniek vrij eenvoudig is uit te werken tot een daadwerkelijk winkelproduct.

    Virtuele gezichtsuitdrukkingen met Oculus Rift

    Verdere ontwikkeling

    Li heeft aangegeven het idee van virtuele gezichtsuitdrukkingen verder uit te gaan werken. Nu moet de Rift bijvoorbeeld nog zo'n 20 seconden kalibreren voordat de uitdrukking van een gebruiker nagebootst kan worden. Dat moet sneller gaan.

    Ook kan Li's headset gecombineerd worden met andere technieken, waaronder een methode om kapsels te herkennen.

    Loading...
    x

    © 2005 - 2021 Alle rechten voorbehouden.