Minecraft ray tracing is op komst samen met een nieuwe engine

    Kort geleden maakte Minecraft ontwikkelaar Mojang bekend dat de zogeheten Super Duper Graphics Pack geannuleerd werd. Fans werden er toen wel van verzekerd dat er gekeken werd naar andere manieren om de game visueel op te frissen. Nu is duidelijk wat daarmee bedoeld werd: binnenkort krijgt Minecraft ray tracing.

    In de video hierboven zijn enkele voorbeelden te zien van hoe ray tracing de game visueel verandert. De realistische belichting maakt dat sommige objecten glanzen als nooit tevoren en dat water er nagenoeg realistisch uitziet. Helaas zal ray tracing niet op alle platforms beschikbaar zijn.

    Aanvankelijk zal de ray tracing beperkt zijn tot Windows 10, wanneer de computer DirectX R ondersteunt. Dit kan met bijvoorbeeld een NVIDIA GeForce RTX graphics-kaart. De bedoeling is dat andere platforms die DirectX R ondersteunen ook op den duur ray tracing krijgen.

    Houdt de visuele upgrade van Minecraft op bij ray tracing?

    Als onderdeel van de ray tracing update krijgt de game ook een nieuwe engine: Render Dragon. Ook op platforms waarop ray tracing niet mogelijk is levert Render Dragon in de meeste gevallen enkele grafische upgrades. Render Dragon moet in de komende maanden naar de meeste platforms komen.

    Meer informatie moet binnenkort volgen. Wanneer dat precies zal zijn laat Mojang niet weten, al heeft de ray tracing trailer de tag 'gamescom2019'. Het is dus niet onredelijk om deze week nog meer informatie te verwachten.

    Minecraft

    Verkijgbaar vanaf 18 november 2011

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.