'Jaarlijkse release Battlefield verwoest franchise'

    Electronic Arts heeft ervoor gekozen om niet elk jaar, maar om het jaar een Battlefield game uit te geven. Blake Jorgensen, de chief financial officer van EA zegt dat een jaarlijkse release ten koste gaat van kwaliteit en uniekheid.

    Tijdens de UBS 2013 Global Technology Reference in Sausalito werd Black Jorgensen door een analist ondervraagd over het jaarlijks uitgeven van Battlefield. Geen rare vraag, want grote concurrent Call of Duty geeft sinds 2005 al jaarlijks games uit. Dit is begonnen met Call of Duty 2 en op dit moment zitten we bij het pas uitgegeven Call of Duty: Ghosts. Jorgensen geeft echter aan dat het heel moeilijk is om een consistente ervaring te geven in dat tempo.

    Hij vertelt verder dat je voor het jaarlijks uitgeven van een game minimaal twee ontwikkelaars nodig hebt, aangezien je praat over een tweejarig project. Het maken van Batttlefield kost ook twee jaar en daarbij wil je talent delen over de verschillende studio's, maar houd je tegelijkertijd de kern van het product en de ervaring van de consument bij de hoofdstudio.

    Aan de andere kant is het moeilijk om iedere jaarlijkse versie interessant te houden, waarbij je onderweg de kans loopt om de franchise kapot te maken. Daarnaast zorgen frequente releases voor lagere verkopen op het gebied van downloadbare content pakketten en kleinere aankopen, aldus Jorgensen.

    Battlefield 4

    Verkijgbaar vanaf 1 november 2013

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.