Google geeft verklaring voor 4K-problemen op Google Stadia

    De lancering van Google Stadia is niet precies gegaan hoe internetgigant Google had gehoopt. Bovendien draaien niet alle games op de geadverteerde 4K en 60 FPS. Daar heeft het bedrijf nu een antwoord op.

    Voor tien euro per maand kan je een Google Stadia Pro-abonnement aanschaffen. In ruil daarvoor kan je games streamen via de Chromecast Ulta naar je TV, PC of laptop in 4K-resolutie en een framerate van 60 frames per seconde. Nu de dienst is gelanceerd blijkt alleen dat die target niet altijd wordt gehaald. Zo komt Red Dead Redemption 2 op Stadia niet verder dan 30 FPS en wordt de 4K van Destiny 2 opgeschaald vanuit 1080p.

    Volgens Google komt dat alleen niet door Stadia zelf, maar ligt het aan de ontwikkelaars die werk leveren voor de dienst. Dat laat het bedrijf weten aan 9to5google.

    “Stadia streamt in 4K en 60 FPS en dat is vanaf de game op onze server naar jouw scherm. De GPU, encoder en Chromecast Ultra sturen allemaal een 4K-signaal naar 4K TV’s, mits je een goede internetconnectie tot je beschikking hebt.”

    Google

    Instellingen vormen het probleem

    Google zegt daarnaast dat de studio’s die games maken voor Stadia zo hard mogelijk bezig zijn om de beste streaming-ervaring te leveren. Daarbij maken ze gebruik van een aantal technieken om de beste kwaliteit op het beeldscherm te toveren. Google geeft de ontwikkelaars dan zelf ook de vrijheid om te bepalen met welke instellingen ze de games aanleveren.

    Wel geeft het bedrijf aan dat ze makkelijk veranderingen kunnen doorvoeren, zonder dat daarbij downloads of patches komen kijken. Het kan dus goed mogelijk zijn dat de instellingen van de games binnenkort aangepast worden om wel 4K en 60 FPS te kunnen leveren op Stadia.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.