Final Fantasy XIV - Interview over de Japanse MMO

    Het is alweer meer dan drie jaar geleden dat Final Fantasy XIV op de PC en PlayStation 3 werd uitgebracht. Een vernieuwde versie kwam vorig jaar naar de PlayStation 4 onder de naam Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. De hoogste tijd om eens te kijken naar hoe deze veelbesproken Japanse MMO-RPG er nu voor staat.

    Een klein kamertje met enkel een beamer en een tafel met daaraan de beroemde Japanse ontwikkelaar Naoki Yoshida. Het wekt een hele intieme sfeer. Na een uitgebreide buiging vertelt de tolk ons dat het interview afgenomen mag worden. De Japanner heeft iets schattigs en hoe je het ook wendt of keert, het blijft een flink cultuurverschil.

    Iets wat - bijvoorbeeld door het tragere en nog vaak gehanteerde turn-based-systeem - nog vaak naar voren komt in de Final Fantasy-titels. Tijd om de geest op te frissen met een kort geschiedenislesje, om meteen in gesprek te gaan met Yoshida over Final Fantasy XIV: ARR.

    Final Fantasy XIV

    De geschiedenis van Final Fantasy XIV: ARR

    De release van de MMO verliep in 2010 - zonder te overdrijven - niet bepaald van een lijen dakje. De game bevatte nog flink wat bugs die het spelplezier flink konden verpesten. Ondanks de negatieve ophef kwam de titel toch in de winkelrekken te liggen. Langzaamaan begon Final Fantasy XIV meer vorm te krijgen en werden alle vervelende problemen verholpen.

    In 2011 werd er een re-release uitgebracht onder de naam Final Fantasy XIV: A Realm Reborn voor de PC, PS3 en PS4. Oneerbiedig kan dit de 2.0-versie van de MMO genoemd worden, zoals deze tot op vandaag te spelen is. Op dit moment spelen er ongeveer twee miljoen spelers wereldwijd met deze Japanse MMO.

    Final Fantasy XIV

    Een verhaalgedreven MMO-RPG

    Het eerste wat Yoshida duidelijk wil maken is dat Final Fantasy XIV: ARR in zijn optiek één van de meest verhaalgedreven MMO-RPG's aller tijden is. Ondanks het feit dat het zich online afspeelt, voelt het aan als een echte Final Fantasy-titel. Je ontwerpt nu alleen je eigen karakter, waarna je met een NPC-karakter praat en het verhaal zal zich ontvouwen.

    Door simpelweg de verhaallijn te volgen leer je het spel vanzelf goed kennen. Je komt automatisch in aanraking met parties en andere mensen, maar het spel zal continu aan blijven voelen als singleplayer-titel. Je kunt op een hele gemakkelijke manier contact leggen met andere spelers en hoeft hier niet actief naar op zoek te zijn. Dit zorgt - naar Yoshida´s mening - voor een heel dynamisch systeem, waarbij je niet steeds uit het spel getrokken wordt wat jij - op dat moment - graag wilt spelen.

    Het is geweldig om de interactie aan te gaan met het publiek. Ik had nog nooit een MMO aangeraakt en was er eerlijk gezegd vrij bezorgd over.

    Ik was ontzettend verrast dat ik zelf Final Fantasy XIV: ARR als MMO kon spelen. Ik ontdekte hoe spannend dit wel niet was. De interactie en feedback met het publiek is voor ons heel belangrijk. Dat is precies waar we ons op richten.

    Final Fantasy XIV

    Final Fantasy XIV: Een keuze is niet voor eeuwig

    Eén van de belangrijkste features van Final Fantasy XIV: ARR is, in de ogen van Yoshida, het gegeven dat je in deze MMO niet vast zit aan één enkele vooraf bepaalde skill of klasse. Je speelt dit spel voor een langere tijd en het is veel interessanter als je af en toe kunt variëren in je spel. Dit gaat zo diep dat je een homo-relatie aan kunt gaan met een andere speler.

    Op de Tokio Gameshow sprak Yoshida met een 60-jarige dame die de MMO enorm wist te waarderen door de vrijheid en de verhaalgedreven gameplay. Ze leerde nieuwe vrienden kennen en deed nieuwe indrukken op. Final Fantasy XIV: ARR moet voor iedereen toegankelijk zijn. Er wordt nu nagedacht over een trial-versie voor de console-versies.

    Wij zijn verantwoordelijk voor de wereld die we scheppen. Het is voor ons belangrijk dat we de ervaring zo open en vrij mogelijk maken voor de speler.

    Ik wil dat mensen het zien als dè nieuwe Final Fantasy-game. Aan het einde van de verhaallijn krijg je net als in de singleplayer-games de Staff-credits te zien.

    Final Fantasy XIV

    Wil jij deze Japanse MMO eens aan de tand voelen? Final Fantasy XIV: ARR is verkrijgbaar voor de PC, PlayStation 3 en PlayStation 4. De PC-versie kent een gratis 14-daagse trial-versie.

    Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

    Verkijgbaar vanaf 14 april 2014

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.