Facebook reclames worden persoonlijker vanwege toegang tot privégegevens

    Facebook maakt in een artikel op haar blog bekend dat ze informatie uploadt naar adverteerders voor persoonlijke reclames. Adverteerders gebruiken deze gegevens vervolgens om de gebruikers van het sociale medium persoonlijke advertenties te geven. Hiervoor gebruikt Facebook onder andere persoonlijke contactgegevens van de gebruikers.

    Facebook laat weten in een blogbericht dat adverteerders persoonlijke informatie van gebruikers krijgen om advertenties te maken die persoonlijker zijn. Met deze gegevens willen adverteerders inschatten wat de doelgroep is en wat de interesses zijn per gebruiker.

    Wat voor informatie pakken adverteerders voor Facebook reclames?

    Adverteerders gebruiken onder andere informatie als e-mailadressen van gebruikers. Dit vermeldt Facebook in een kopje op de site met “why am I seeing this ad?”. Dit kopje heeft Facebook een aantal jaar geleden toegevoegd de pagina zodat gebruikers een beter inzicht zouden krijgen in welke informatie er van hen wordt gedeeld.

    Naast het feit dat Facebook gebruikers advertenties krijgen die per gebruiker verschillend zijn, is het ook mogelijk deze zelf in te stellen. Wanneer er een advertentie voorbij komt die een gebruiker van het sociale medium niet waardeert, kan hij of zij per bericht aangeven deze niet meer te willen zien.

    Wat voor effect heeft dit op de privacy van de gebruikers?

    Wat voor effect het delen van deze informatie heeft is niet groot, maar het kan onprettig zijn voor sommige gebruikers. Het is niet de eerste keer dat Facebook gegevens doorgeeft aan derde partijen. In een eerder nieuwsbericht schreven we ook over Facebook die wachtwoorden had gelekt.

    Deze wachtwoorden werden in een database als platte tekst opgeslagen. De wachtwoorden waren bovendien onbeschermd opgeslagen. Naast een lek door beveiligingsproblemen heeft Facebook ook betaald voor gegevens van gebruikers. In een nieuwsbericht schreven we over de jongeren die werden betaald door Facebook om al hun gegevens te kunnen bekijken.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.