Facebook 'pulpnieuws' al miljoenen keer gedeeld door Nederlanders

    Het is bekend dat Facebook last heeft van nepnieuws . Nu blijkt dit in Nederland ook een probleem te zijn, want volgens verschillende nieuwsmedia als de NOS en NU.nl hebben bijna 5,3 miljoen mensen ooit Nederlands pulpnieuws op Facebook geliket, gedeeld of erop gereageerd. De bron die hiervoor is gebruikt is een geschreven onderzoek van de Universiteit Leiden.

    ‘Pulpnieuws’ lijkt op nepnieuws, maar volgens de onderzoekers is die term te politiek beladen. Wat is het dan wel? Pulpnieuws zijn berichten die lijken op nieuwsberichten. Ze worden geproduceerd door onbekende mediamerken, zijn vaak sensationeel en hebben een lage journalistieke kwaliteit. Je kunt de pulpberichten vaak herkennen aan de clickbait-koppen. Dit zijn koppen die mensen proberen op hun bericht te laten klikken met overdreven teksten.

    Waarom maken bedrijven pulpnieuws? Het antwoord is simpel. Doordat mensen op hun clickbait-koppen klikken, worden ze doorverwezen naar hun website waar het artikel op staat. Op de website staan advertenties en zo verdienen zij geld aan jouw ‘click.’ Bijna 5,3 miljoen mensen hebben Nederlands pulpnieuws op Facebook geliket, gedeeld of erop gereageerd en dat is meer dan de helft van alle Nederlanders die een Facebook-account hebben.

    Meer dan 117.000 pulpnieuws berichten bekeken op Facebook

    De onderzoekers van de Universiteit Leiden kwamen er tijdens hun analyse achter dat er in totaal 117.000 Facebook-berichten werden bekeken die geplaatst waren tussen januari 2013 en december 2017. Het werd duidelijk dat er meer pulpnieuws gepubliceerd wordt en er meer pulpsites op Facebook bij komen.

    Recent maakte CNN nog bekend dat Facebook de nepnieuws wil bestrijden in verband met de verkiezingen in mei voor de Europese Unie. Het social media platform wil samen gaan werken met de Duitse overheid om accounts te bestrijden die nepnieuws verspreiden. Dit werd verteld door Sheryl Sandberg, operationeel directeur van Facebook, op een conferentie in München.

    In 2018 vertelde Facebook nog dat het bedrijf bezig was om een machine nepnieuws te leren herkennen en zelfs te verwijderen van het platform. De machine spot stukken tekst die zijn gekopieerd en geplakt door verschillende accounts. Het is maar de vraag of stijgende groei aan pulpnieuws pagina's aangepakt kunnen worden.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.