Facebook nepnieuws wordt ook aangepakt in Frankrijk

    De invloed van Facebook nepnieuws is van grotere invloed gebleken dan initieel werd gedacht en daarom gaan organisaties nu samen het probleem te lijf. Vandaag is bekendgemaakt dat ook Frankrijk zich gaan mengen in deze strijd.

    In Frankrijk gaan Facebook en Google met nieuwsorganisaties samenwerken om nepnieuws zoveel mogelijk van sociale media te weren. Dit doen de techbedrijven met meerdere Franse nieuwsorganisaties, zoals persbureau AFP, TV-zender BFM en de kranten L'Espress en Le Monde. Of later andere nieuwsorganisaties zich bij het initiatief aansluiten in niet bekend.

    De samenwerking, die de naam Cross Check draagt, gaat waarschijnlijk dezelfde werkwijze gebruiken als eerder opgezette initiatieven. Gebruikers kunnen bij nieuws aangeven dat ze het niet betrouwbaar vinden, waarop de nieuwsorganisaties gaan controleren of het echt- of nepnieuws is. Als een artikel wordt aangekaart als nepnieuws zal het een indicatie krijgen en lager staan in de nieuwsoverzichten van social media-gebruikers.

    Frankrijk is niet de eerste die Facebook nepnieuws bestrijdt

    Voor Frankrijk zijn er ook al andere landen geweest die zich mengt in de strijd tegen nepnieuws. Eerder heeft Duitsland een initiatief opgestart samen met Facebook en Google, maar daar was er maar één nieuwsorganisatie die besloot om mee te helpen.

    Of Nederland ook van plan is om Facebook nepnieuws tegen te gaan, in de aanloop naar de verkiezingen, is niet bekend.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.