Facebook gaat nepnieuws bestrijden in verband met de Europese verkiezingen

    De verkiezingen voor de Europese Unie in mei komen eraan. Facebook wil hierom tijdens de volgende verkiezingen gaan samenwerken met de Duitse overheid om accounts te bestrijden die nepnieuws verspreiden. Sheryl Sandberg, operationeel directeur van Facebook, vertelde dit op een conferentie in München volgens CNN.

    Sandberg vertelde dat het bedrijf samen zal werken met het Duitse Federale Bureau voor informatie en beveiliging, maar ook met andere bedrijven en onderzoekspartners. Facebook zal “helpen om de beleidsvorming in Duitsland en in de EU over verkiezingsinterventie te begeleiden.” Deze aankondiging werd tijdens een toespraak op een conferentie in München.

    Het onderzoek dat in Duitsland plaats zal vinden moet een breder beleid creëren. Dit beleid moet worden ingezet om nepnieuws en nepaccounts bij andere Europese verkiezingen te bestrijden. Tijdens de verkiezingen in 2017 werden er volgens Sandberg ook al tienduizenden nep-accounts verwijderd.

    Facebook wil nepnieuws bestrijden met fact-checkers

    Facebook doet in het algemeen haar best om nepnieuws te bestrijden en zo misverstanden te voorkomen. Op het platform wordt regelmatig onjuiste informatie verspreidt. Hierom werden er machines ingezet die nepnieuws moeten herkennen. Zo ontkrachtte een fact-checker een verhaal dat iemand had gedeeld, wat ging over dat je iemand van een beroerte kunt redden door een naald in zijn of haar vinger te prikken.

    Vorige maand kreeg Facebook nog kritiek op het delen van persoonlijke gegevens met derde partijen. Volgens The New York Times gaf Facebook verschillende bedrijven persoonlijke gegevens, zonder dat gebruikers hier toestemming voor gaven. Verder kregen grote bedrijven als Spotify en Netflix de mogelijkheid om privé-berichten van gebruikers te lezen die hun Facebookaccount hadden gekoppeld. De bron die is gebruikt zijn interne gesprekken en documenten met 50 Facebook-medewerkers die daar voorheen werkten.

    Facebook zei toen in een officiële verklaring dat het bedrijf derde partijen soms toestemming moest geven om alle functies te laten werken. Zo moest bijvoorbeeld Spotify ‘schrijftoegang’ krijgen om het mogelijk te maken een bericht naar een Facebook-vriend te schrijven vanuit de Spotify-app. Facebook zei dat geen één derde partij privéberichten aan het lezen was of berichten aan vrienden aan het schrijven was zonder toestemming.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.