Facebook discriminatie tegen leeftijd en gender wordt bestreden

    Facebook neemt stappen om discriminatie tegen leeftijd en gender tegen te gaan. Dit gaat dan voornamelijk om de advertenties die worden geplaatst. Het is niet langer toegestaan om advertenties te plaatsen voor leningen, personeelsselectie en huiszoeking die gericht zijn op leeftijd, gender en postcode.

    De reden van deze maatregelen is omdat er een rechtszaak is gespannen tegen Facebook door de ACLU, de NFHA, de CWA en andere partijen. Dit komt door de leeftijd en genderdiscriminatie die wordt veroorzaakt door onder andere deze advertenties. Hoewel discriminatie al niet was toegestaan op Facebook, konden adverteerders eerder wel kiezen uit gender, leeftijd en postcode.

    Adverteerders krijgen het moeilijk

    Het wordt vanaf nu dus lastiger voor bedrijven om gericht te adverteren. Ook kunnen Facebook-gebruikers waarschijnlijk minder relevante advertenties verwachten aangezien adverteerders deze keuze niet kunnen maken omdat het onder discriminatie valt. Er zal dus nog een oplossing moeten komen voor mensen die bijvoorbeeld liever advertenties ontvangen van huizen in hun eigen buurt dan huizen aan de andere kant van het land.

    Daar is Facebook momenteel nog mee bezig. Het bedrijf is bezig met het bouwen van een hulpprogramma om de gebruiker de kans te geven om alle huidige woonadvertenties te laten zien die gevestigd zijn door verschillende plekken in het land. Deze zal de gebruiker dus overzichtelijk kunnen zien, ongeacht of de advertenties aan deze gebruiker zijn getoond. Facebook heeft meer informatie over deze nieuwe regelgeving geplaatst in een blogpost.

    Dankbaar voor strengere aanpak Facebook discriminatie

    Advertenties worden dus steeds strenger aangepakt op Facebook. Afgelopen oktober werd al bekendgemaakt dat advertenties die te maken hebben met cryptocurrencies verboden zijn. Dit trof een bedrijf genaamd Bloom, dat diensten verkocht om leningen aan te vragen. Facebook heeft deze verbannen met de gedachte dat het bedrijf misleidende producten verkoopt.

    Facebook laat zijn dank blijken aan de bedrijven die het bedrijf duidelijk hebben gemaakt dat deze regelingen niet meer door de beugel konden. Het sociale-mediaplatform laat enthousiasme zien vanwege deze maatregelen en vertelt dat er in de toekomst nog meer tegen deze discriminatie zal worden gedaan. Het is hoogstwaarschijnlijk dat deze maatregelen ook worden doorgevoerd op Instagram, aangezien dit platform ook eigendom is van Facebook.

    Het bedrijf kwam eerder deze week al in het nieuws, aangezien Facebook na de aanslag in Nieuw-Zeeland een video van de aanslag meer dan 1,5 miljoen keer moest verwijderen.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.