Eerste Dragon Age: Origins DLC bracht het meeste op

    Downloadbare content (DLC) is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de game-industrie. Tegenwoordig komt vrijwel elke game met DLC. Daarbij is de timing cruciaal. Zo blijkt uit het feit dat de eerste content-pakketten van Dragon Age: Origins verreweg het succesvolst waren.

    Om iets specifieker te zijn: het aanbieden van uitbreidingen op de dag van release van een game, is zeer belangrijk en brengt veel op. Dat toont Fernando Melo, manager van online ontwikkeling bij BioWare, aan aan de hand van één van zijn games, Dragon Age: Origins.

    Op de dag dat Dragon Age: Origins verscheen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC, waren er onmiddellijk twee DLC-pakketten te downloaden voor de spelers. Dat waren The Stone Prisoner en Warden's Keep. Deze twee pakketten samen zijn goed voor maar liefst 53 procent van de totale opbrengsten aan DLC voor Dragon Age: Origins. En dan te bedenken dat er na de release nog zeven uitbreidingen zijn verschenen, die samen dus nog niet voor de helft van de totale DLC-opbrengsten goed zijn.

    The Stone Prisoner werd weliswaar standaard bij nieuwe kopieen van de game geleverd, maar Melo telt hier alleen de opbrengsten van een aparte aanschaf van de DLC voor vijftien euro. Warden's Keep was gratis voor eenieder die Deluxe Edition van Origins aanschafte, maar kost voor overige spelers zeven euro. Enkel die opbrengsten zijn meegerekend.

    Volgens Fernando Melo is het aanbieden van uitbreidingen aan je spelers op de dag dat een game uitkomt van cruciaal belang voor je opbrengsten. Op de releasedag heb je namelijk het hoogste aantal spelers, of in ieder geval een zeer hoog aantal en zodoende is de kans dan het grootst dat je op de lange termijn aanhoudende spelers voor je wint die onmiddellijk ook de DLC zullen aanschaffen.

    Dragon Age: Origins

    Verkijgbaar vanaf 5 november 2009

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.