De Hollandse invloed op Death Stranding is groter dan je denkt

    Morgen komt de langverwachte volgende game van Hideo Kojima dan eindelijk uit. De legendarische gameregisseur richtte zijn eigen studio Kojima Productions op met als eerste titel Death Stranding. Toch is het de Nederlandse studio Guerrilla Games die een flinke vinger in de pap heeft gehad als het aankomt op het maken van de game.

    Death Stranding draait natuurlijk op de engine van het Nederlandse Guerrilla, maar de invloed stopt daar niet. Wie de game heeft uitgespeeld, wat wij vorige week deden voor onze review van de game, heeft kunnen zien dat meer dan 70 werknemers van Guerrilla Games gewerkt hebben aan de nieuwe titel van Kojima. Het team van Guerrilla was onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de omgevingen, animaties, visuele effecten en audio.

    Daarnaast werkten meer dan 40 ingenieurs aan de nieuwe Kojima-game, waaronder Horizon Zero Dawn's hoofdprogrammeur Tommy de Roos en technische regisseur Michiel van der Leeuw. In de credits worden ook Jan-Bart van Beek (art director), Maarten van der Gaag (techische art director) en Bart Wijsman (hoofd technische animator) genoemd. Ook James Kneuper, de senior quest designer van Horizon Zero Dawn, wordt genoemd.

    Samenwerking tussen Guerrilla en Kojima geen geheim

    Het is geen geheim dat de Nederlandse studio en Kojima Productions een goede relatie hebben. Hermen Hulst, studiohoofd van Guerrilla, plaatste eerder dit jaar nog een tweet over het bezoek van Kojima aan de studio in Amsterdam. De tweet kun je hierboven zien.

    Death Stranding

    Verkijgbaar vanaf 8 november 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.