'Alien: Isolation moet eerste goede Alien-game worden'

    Alien: Isolation heeft de intentie om "de eerste goede Alien-game" te worden. Dat zegt de Britse ontwikkelaar The Creative Assembly over de game-adaptatie van de in 1979 verschenen film.

    In een gesprek met MCV laat creative director Alistair Hope doorschemeren dat het grootste probleem met de vorige Alien-games (zoals het vorig jaar verschenen Aliens: Colonial Marines en Aliens vs. Predator in 2010) was dat de ontwikkelaars zich destijds lieten inspireren door de tweede film in de Alien-franchise.

    Met 'Aliens' leverde regisseur James Cameron in 1986 een veel meer actie-georiënteerde film af, waardoor de basis van constante spanning in het origineel uit 1979 van regisseur Ridley Scott grotendeels verloren ging. Juist dat element wil The Creative Assembly zoveel mogelijk in Alien: Isolation verwerken.

    "Een deel van ons team bouwde in ongeveer zes weken een techdemo. Die was vooral bedoeld om ons te laten inzien wat we probeerden te doen. Het was echt een succes, waarbij de climax lag in de enorme Alien die recht voor de speler tevoorschijn komt. Dát was het 'wow'-moment dat we wilden bereiken; iets daadwerkelijk unieks. En gelukkig was iedereen aan wie het lieten zien het daarmee eens en werd men erg enthousiast."

    Hope zegt verder dat de ontwikkelaar hoofdzakelijk de bedoeling heeft om een sfeer van constante spanning rondom de speler te creëren. "Hoewel veel games zich enigszins hebben gewaagd aan horror, komen de meeste daarvan niet veel verder dan het verworden tot de nieuwe Gears of War", aldus de creative director van Creative Assembly.

    Verder deelt hij mee dat de Alien, in principe de enige vijand van de speler in Alien: Isolation, steeds verschillend reageert in wisselende gebieden en situaties. Ook het ontwikkelteam van The Creative Assembly zelf werd regelmatig verrast door de acties van de door henzelf geprogrammeerde Alien.

    Creative Assembly wil in Alien: Isolation de door regisseur Ridley Scott in het leven geroepen Alien zo goed mogelijk naar voren laten komen. "Dat enorme, ongelooflijke wezen dat de speler constant in het vizier heeft en waar je gewoonweg niet langs kan rennen; een monster dat geen kanonnenvoer moet worden aan het einde van je geweerloop."

    Alien: Isolation moet daardoor een echte survival-horrorgame worden die aan het einde van dit jaar naar PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One komt.

    Alien: Isolation

    Verkijgbaar vanaf 7 october 2014

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.