Stichting Reclame Code tikt Electronic Arts op de vingers om een lootbox reclame in de game. Een Nijmeegse student maakte bezwaar bij de stichting. Die besloot de advertentie te verbieden.

EA lootboxes onder vuur

Het gaat om een afbeelding waarop reclame wordt gemaakt voor FIFA Ultimate Team. Binnen deze functie kun je echt geld inzetten om op die manier kans te maken de beste spelers aan je team toe te kunnen voegen. Het is als een lootbox ook in andere games werkt: je betaalt geld en krijgt dan een willekeurig item van een willekeurige waarde. In dit geval krijg je dan een voetballer, zonder zelf invloed te hebben welke voetballer dit is.

In de specifieke reclame was sprake van misleiding, omdat er werd gesproken van een 'speciale verjaardagsselectie' met daarin een hoop zeldzame spelers. Toen de student zo'n lootbox kocht, verwachtte hij ook een zeldzame speler te krijgen. Dit bleek daarentegen niet waar en zodoende voelde de speler zich misleid. De Stichting Reclame Code stelt hem in zijn gelijk, zodoende is de reclame nu verboden.

Gaat EA dit serieus nemen?

De documenten rondom de zaak zijn nog niet openbaar gemaakt omdat er nog een kans is dat EA en de klager in beroep gaan tegen de uitspraak. Website Nu.nl wist echter de documenten al in te zien.

De laatste tijd is er meer gezegd over lootboxes. Zo hebben zowel de Nederlandse als de Belgische kansspelautoriteiten uitspraken gedaan dat bepaalde spellen de kansspel wetgevingen overtreden. Electronic Arts liet als reactie toen enkel weten: "Wij geloven niet dan FIFA Ultimate Team of lootboxen vallen onder gokken."

De vraag is dus of EA tegen het oordeel in beroep zal gaan, of zich er alsnog bij neerlegt.