Dat heeft hij onlangs in een interview met Gamespot gemeld. Hij vertelde in het interview onder andere dat hij vaak te horen krijgt van fans dat het wel erg lang duurt. En hij is het er mee eens. Het duurt ook lang voordat Kingdom Hearts 3 af is, maar dat heeft wel een goede reden.

Boven zijn macht is er door Square Enix een besluit gemaakt om de game volledig op de Unreal Engine 4 te gaan maken. Dat bracht met zich mee dat er veel opnieuw gedaan moest worden. De game was immers al ruim een jaar in ontwikkeling toen dit besluit genomen werd.

Het team is door dit extra werk in de knoop gekomen met de planning van de content voor de game. Vervolgens was er extra personeel nodig om de achterstand in te lopen, maar intern personeel was schaars vanwege andere projecten volgens Nomura.

Kingdom Hearts 3 uitstel heeft puur met planning te maken

De planning is dus de boosdoener van de vertraging van Kingdom Hearts. Volgens Nomura was het dan ook niet zo handig om midden in de ontwikkeling van de game ineens over te schakelen naar de nieuwe engine. Hij vervolgde zijn verhaal met de melding dat het team zich ook bezig houdt met de toekomstige content van de game. Hier moet rekening mee gehouden worden, want er kan niet zomaar een systeem om complete werelden toe te voegen toegevoegd worden.

Of er ook daadwerkelijk nieuwe werelden naar de game komen bevestigt (noch ontkent) Nomura hiermee naar eigen zeggen niet. De werelden die hij nu gepland heeft voor de game, zoals de Toy Story wereld, worden als het aan hem ligt allemaal onthuld voordat de game uitkomt.

Wanneer Kingdom Hearts 3 exact uitkomt is nog onbekend. De game staat voorlopig gepland voor een release ergens in 2018. Een release moet dan voor de Xbox One en PlayStation 4 plaatsvinden.