GDC lifetime achievement award voor Tod Howard

De jury heeft Howard gekozen vanwege zijn werk aan de grote titels als Oblivion, het vierde deel uit de The Elder Scrolls serie en Fallout 3, de post-apocalyptische RPG uit 2008. Beide titels ontvingen lovende kritieken en wonnen meerdere Game of the Year prijzen. Daarnaast worden deze titels op de Game Developers Conference (GDC) regelmatig genomineerd voor verscheidene prijzen.

De jury roemt Howard vooral om zijn pionierswerk samen met zijn team in het open-world 3D genre. Games uit de The Elder Scrolls en Fallout series staan erom bekend een enorme open wereld te hebben waarin je vrij bent om te gaan en te staan waar je wilt. Daar was Elder Scrolls 3: Morrowind, de eerste in de serie met een 3D open wereld, een goed voorbeeld van.

Ook de laatste Fallout game, Fallout 4 heeft lovende kritieken gehad en staat op de GDC in meerdere nominatielijstjes, waaronder Game of the Year en Best Design. Of de game deze prijzen ook gaat ontvangen is nog de vraag, dit jaar zijn er geduchte concurrenten als The Witcher 3, Metal Gear Solid 5 en Bloodborne die ook een gooi meedoen om de prijs.

GDC lifetime achievement award voor gamegrootheden

Howard voegt zich bij een groep grootheden uit de gamesindustrie, waaronder Peter Molyneux, bekend van games als Black & White. Ook Warren Spector van de Thief serie en de Deus Ex serie heeft de GDC lifetime achievement award al eens in ontvangst mogen nemen.

Todd Howard neemt de prijs op zestien maart in ontvangst op de GDC 2016 in San Fransisco. De prijsuitreiking is live te volgen via Twitch.tv.