In 2014 is Angry Birds 600 miljoen keer in de digitale winkels gekocht. Dat is een stijging van maar liefst 16 procent (wat gelijk staat aan 110 miljoen euro winst) ten opzichte van het jaar ervoor. Hoe is het dan mogelijk dat Rovio haar omzet ziet slinken?

Angry Birds merchandise

De merchandise is minder populair geworden. Kinderen hollen niet meer zo hard naar de winkel voor zo'n pluizig suïcidaal vogeltje, of een Angry Birds ijsje. Ook de Angry Birds frisdrank, dat in 2012 in Finland zelfs meer verkocht dan Coca Cola en Pepsi, doet het niet meer zo goed. Of het succes van Skylanders of Disney's Infinity Rovio's verkoopsucces in de weg heeft gezeten, is niet duidelijk.

De cijfers liegen niet. In 2012 behaalde Rovio nog een winst van maar liefst 76,8 miljoen euro, in 2013 halveerde dat tot 36,5 miljoen en in 2014 werd dat nog eens drie keer minder: 10 miljoen euro. Dat is een daling van 73 procent in twee jaar tijd. Echter, dit tekort zal het voortbestaan van Rovio niet in gevaar moeten brengen.

Zo succesvol, en tóch zo boos

In Angry Birds, ontwikkeld in 2009 door het Finse Rovio, is het de bedoeling (boze) vogels te lanceren om groene varkens te vernietigen. Van de onstabiele constructies, waar die varkens op staan, moet je gebruik maken om zoveel mogelijk punten te scoren.

Sinds het enorme succes van het originele Angry Birds, zijn er meerdere versies uitgekomen, waaronder het populaire Angry Birds Star Wars uit 2012. Met een totale omzet van 156 miljoen euro in 2013 is de Finse ontwikkelaar een van de succesvolste studio's die zich richt op mobiele videogames.