Nederlanders besteden bijna 14 miljard euro online in 2014

Hiervan is 7,20 miljard euro besteed aan online aankopen van producten. De overige 6,94 miljard euro is uitgegeven aan diensten. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor en het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GFK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL.

Nederlanders besteden veel tegen het einde van 2014

Het laatste kwartaal van 2014 laat een piek zien in de online bestedingen van Nederlandse consumenten. Deze piek heeft mede te maken met Sinterklaas en Kerstmis. In het vierde kwartaal werd 4,16 miljard euro online besteed door de Nederlandse consumenten. Dit bedrag is verdeeld over 36,77 miljoen aankopen.

In totaal zijn er in 2014 127,36 miljoen aankopen gedaan via het internet, wat neerkomt op 5% van alle aankopen die binnen de totale markt zijn gedaan. De groei van online bestedingen over heel 2014 bedraagt 8,4%. Consumenten lijken steeds meer te gaan besteden. Hiermee is er sprake van een opwaartse trend.

Thuiswinkel.org schat dat de totale bestedingen van huishoudens aan producten in 2014 bijna 93 miljard euro bedraagt. 7,6% van de totale bestedingen bestaat uit online gekochte producten.

20 procent van Nederlanders besteden hun geld online in het buitenland

Een vijfde van de Nederlandse bevolking heeft één of meerde Cross Border aankopen gedaan. Dit zijn online aankopen via niet-Nederlandstalige websites. Naar schatting is er 390 miljoen euro besteed aan online aankopen in het buitenland. Hiermee omvatten de online buitenlandse aankopen 3% van de totale online bestedingen in 2014.

De belangrijkste online aankopen die op buitenlandse sites zijn gedaan zijn vliegtickets en accommodaties (132 miljoen euro), IT (42 miljoen euro) en kleding (31 miljoen euro). Vooral Chinese en Duitse webwinkels zijn populair. 23% van de Cross Border omzet gaat naar Chinese webwinkels en 18% naar Duitse webwinkels.