4K techniek lijkt geen succes te worden

    Uit een onderzoek van The Diffusion Group blijkt dat 4K techniek niet erg populair is. Minder dan 13% van de onderzochte consumenten zou bekend zijn met 4K en Ultra HD, en dat terwijl bedrijven veel geld uitgeven aan deze nieuwe techniek.

    Het onderzoeksbureau stelt dat slechts 6% van de gemiddelde huishoudens op korte termijn een 4K televisie zal kopen. Dit zou komen door de (on)bekendheid van de techniek, maar ook door het prijskaartje wat eraan hangt.

    Een relatief simpele 4K TV kost volgens het onderzoek al bijna duizend dollar, wat voor slechts 3,4% van de consumenten goedkoop genoeg is om er zeker een aan te schaffen. Wordt het model twee keer zo duur, dan weet nog maar 1,9% zeker dat zij 'm in huis halen.

    Daarnaast vereist het streamen van content in 4K resolutie een snelle internetverbinding. Netflix vraagt bijvoorbeeld een internetsnelheid van 15,6 Mb per seconde om in 4K te kijken. Veel huishoudens hebben deze snelheid niet, waardoor zo'n TV nog weinig interessant zal zijn om te kopen.

    4K, ofwel Ultra HD

    Ultra HD (zoals 4K ook genoemd wordt) televisies hebben een vier keer zo hoge resolutie als Full HD TV's. Het beeld heeft een resolutie van 3840 bij 2160 pixels, en kan dus haarscherp beeld weergeven.

    Games worden nu nog maar zelden voor deze resolutie ontwikkeld, maar wie weet groeit de interesse in de techniek de komende jaren, en gaan we dat ook merken in de game-industrie.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.