Tussen 28 en 31 maart zette NetherRealm Studios de poorten tot de strijdvelden die Mortal Kombat 11 zal gaan bieden op een kiertje, zodat mensen met een bètacode aan de slag konden met de game op de PlayStation 4 en Xbox One. Een tipje van de sluier werd opgelicht en die sluier blijkt behoorlijk met bloed doordrenkt te zijn.

Een voorproefje van dat wat komen gaat

Mortal Kombat 11 borduurt verder op het verhaal vol dood en verderf uit de voorgaande game, Mortal Kombat X, maar voert veel wijzigingen door in het vechtsysteem. In het tiende deel van de franchise zijn de X-Ray aanvallen, die voor indrukwekkende en bloederige taferelen tijdens gevechten zorgden, verdwenen. Althans, helemaal weg zijn ze niet, maar ze gaan nu door het leven als Fatal Blow aanvallen. Deze aanval is minstens net zo gruwelijk als de X-Ray aanval en ontbloot in sommige gevallen ook tijdelijk de schedel en spiermassa van de tegenstander, maar kent een belangrijk verschil met zijn voorloper.

De Fatal Blow aanval kan namelijk pas ingezet worden zodra je levensmeter onder de 30 procent komt. Zodra je dan beide schouderknoppen indrukt zal je karakter een allesverwoestende aanval inzetten, waarbij schedels doorboord worden en botten breken alsof het niets is. De levensmeter van de tegenstander zal bij een goed geplaatste Fatal Blow flink teruglopen, waardoor het tij gekeerd kan worden in een gevecht.

Los van het gruwelijke (en grafisch prachtige) tafereel dat een goed ingezette Fatal Blow oplevert, kent deze aanval ook een nadeel. Zodra je deze aanval inzet en mist, kun je heel even niets doen tegen inkomende aanvallen. Je tegenstander heeft dan vrij spel om jou flink te mishandelen met het hoogstwaarschijnlijke resultaat dat je de ronde verliest. Je levensmeter is tenslotte al bijna leeg op dat moment.

Mortal Kombat 11 preview

Nieuwe balans en tactiek

Naast de Fatal Blow aanval, die afhankelijk is van je levensmeter, kent Mortal Kombat 11 twee nieuwe aanvallen en in totaal twee nieuwe meters. De eerste meter, de Block meter loopt leeg als je de hele tijd aanvallen afweert en als deze leeg is, zal je de volgende aanval volledig incasseren. De andere meter geeft weer of je een speciale aanval kunt versterken. Hiermee kun je bijvoorbeeld Baraka’s schaaraanval langer door laten gaan en je tegenstander beduidend meer pijn toebedelen.

NetherRealm laat met het nieuwe vechtsysteem duidelijk verandering zien waardoor nieuwe tactieken vereist zijn om te winnen. Nu is het in de franchise al lang niet meer genoeg om maar wat te buttonbashen, maar in het aankomende deel zal je hier nagenoeg nooit een ronde mee winnen. Hoewel Mortal Kombat 11 een stuk langzamer speelt dan zijn voorganger en daarmee wat toegankelijker lijkt voor de beginnende vechtersbaas, berust de game veel meer op aaneengesloten aanvallen. Vechten werkt nog steeds met de twee sla-en schopknoppen en twee blocktoetsen, waarmee je dus ook losse aanvallen kunt uitvoeren, maar de echte schade zit in de lijst met talloze bewegingen en combo’s van de karakters.

Pas als je de basiscombo’s (die voor iedereen eenvoudig onder de knie te krijgen zijn) geleerd hebt, kun je een beetje meevechten met de meute. Voor de echte vechtersbazen kent de game een berg combo’s waar je U tegen zegt. Deze krijg je niet op een dienblad aangereikt, maar moet je zelf ontdekken, bijvoorbeeld in de oefenmodus die de volledige game zal kennen.

Bij de combo’s die wij wisten te maken (en mochten incasseren) werd wel één ding duidelijk: de game is veel gebalanceerder dan zijn voorganger. Het hooghouden van een karakter en deze zo veel schade toebrengen is teruggedrongen in de game en per karakter is er een aantal eigenschappen dat iedereen uniek maakt.

Mortal Kombat 11 preview

Zoveel manieren om iemand de pan in te hakken

Niet alleen wat betreft uiterlijk, maar ook op het gebied van snelheid, kracht, combomogelijkheden en speciale aanvallen. Het ene karakter is ontzettend snel, maar slaat minder hard en de ander is meer gericht op het uitdelen van harde klappen. Kabal is bijvoorbeeld een ontzettend snelle vechter die per klap wat minder schade doet en wat toffe combo’s in zijn mars heeft. Met zijn gehaakte zwaarden snij je met deze kerel je tegenstanders binnen no-time in reepjes alsof je je hele leven shoarma van het spit gesneden hebt. Een speciale aanval kan vijanden bovendien stunnen zodat je deze een flink pak slaag kan geven.

Baraka voelt wat logger aan met slechts enkele snelle aanvallen in zijn arsenaal en voor de rest tal van harde klappen die hij uit kan delen. Hij werkt graag met zwaarden die in zijn geval uit zijn onderarmen komen. Als je in de zwaarden van deze Tarkatan strijder terecht komt, dan neemt Baraka een behoorlijke hap uit je levensmeter. De variatie in de karakters gaat veel verder dan sterk of snel. Jade is bijvoorbeeld een karakter die met haar staf een behoorlijk bereik heeft en daarbij over tal van counteraanvallen beschikt, maar bij wie het aan wat combomogelijkheden of brute kracht ontbreekt.

Ieder karakter heeft drie beschikbare vechtstijlen die de strijders net even wat anders aan laten voelen. Zo kan Scorpion de focus leggen op zijn speeraanvallen of juist op de hellevuur aanvallen die hij heeft. De derde optie is een balans tussen de twee aanvallen. Elke vechtstijl is bovendien aanpasbaar in het Kustomisation menu, waarbij je niet alleen nieuwe aanvallen en combo’s kunt toevoegen per vechtstijl, maar ook je karakter aan kunt passen qua uiterlijk en deze nieuwe wapens mee kan geven. Het belooft talloze mogelijkheden te bieden die ieder gevecht weer tot een verrassing maken.

Tijdens de bèta waren drie (indrukwekkend ogende) levels beschikbaar zoals Shang Tsungs Courtyard, een vernieuwde versie van het level uit de originele Mortal Kombat. De vechters die we tijdens de bèta onder de knoppen kregen waren de immer terugkerende Scorpion, de bloeddorstige Skarlett en drie oudgedienden van de franchise: Baraka, Kabal en Jade. Het totale raster van Mortal Kombat 11 zal bij de release 24 vechters kennen, waaronder Kitana, Cassie Cage, Liu Kang en Jax.

Mortal Kombat 11 preview

4K Fatalities!

Met deze uitgebreide cast kunnen we straks botten breken en mensen van hun laatste beetje leven ontdoen met de vele fatalities. Deze afmakers voor een sterk potje knokken zijn bloederiger dan ooit. Tegenstanders worden in stukken gehakt, verbrand, stukje bij beetje opgegeten op de meest gruwelijke manier ooit. Het team bij NetherRealm is duidelijk nog niet door de inspiratie heen, maar kijkt bij de fatalities gelukkig ook naar de nostalgische elementen uit voorgaande delen. Scorpion heeft in zijn fatality bijvoorbeeld elementen uit Mortal Kombat 2 zitten, maar dan wel in een nieuw jasje.

Deze pracht en praal wordt je overigens voorgeschoteld in 4K met HDR ondersteuning en komt op je scherm voorbij met 60 frames per seconde. Hierdoor ziet de franchise er beter dan ooit uit. Het is waarschijnlijk ook een reden om, zoals eerder genoemd, de game wat langzamer te maken. De aanvallen zien er tijdens gevechten namelijk gelikt uit en je kunt zien dat er over iedere animatie behoorlijk goed nagedacht is.

Als een karakter omvalt, is dit niet als een plank, maar stort deze realistisch ter aarde. Als Scorpion bijvoorbeeld een katana pakt, komt deze ook uit de houder en niet ergens ernaast. De game is ijzersterk uitgewerkt op grafisch vlak.

Mortal Kombat 11 preview

Genoeg modi om je urenlang te vermaken

En niet alleen grafisch is Mortal Kombat 11 veelbelovend. Al dit prachtige geweld mag uitgevoerd worden in verschillende modi, waarvan we er twee getest hebben. Als offline modus is er een verhaallijn om te volgen die het verhaal na deeltje tien weer oppakt, een Konquest modus en de klassieke Tower (arcade) modus. Terwijl je in deze laatste een toren beklimt krijg je op iedere verdieping een gevecht voor je kiezen. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad kent de toren meer verdiepingen om je uiteindelijk in een mirror match tegen je eigen karakter te laten vechten. Het is een genot om te zien dat NetherRealm Studios het origineel en Mortal Kombat II eer aan doet door deze torens telkens weer terug te laten komen in de modus.

Het gros van de tijd zal je in Mortal Kombat 11 doorbrengen in de online modi die de game straks zal kennen. Hoeveel dit er zijn, is nog onbekend, maar er zal in ieder geval een 1 versus 1 modus in de game zitten die Ranked of Unranked te spelen is. Een belangrijk punt hiervan is de netcode en die heeft NetherRealm behoorlijk goed voor elkaar. Tijdens onze gevechten konden wij meestal ongestoord en zonder al te veel haperingen onze vijanden in elkaar meppen om deze met een Fatality om zeep te helpen.

De game geeft netjes voor een gevecht aan hoe goed de verbinding met de tegenstander is en daarbij hoeveel potjes deze gewonnen of verloren heeft. Goede indicatoren voor wat voor gevecht je voor je kiezen krijgt dus. Gevechten worden door de game bovendien binnen no-time gevonden, dus heel lang wachten op een nieuw vlees in de kuip hoef je nooit. Als dit in de uiteindelijke game zo is, zal Mortal Kombat 11 behoorlijk goed uit de verf komen op online gebied.

Mortal Kombat 11 preview

Mortal Kombat 11 Preview- Belooft een heerlijk bloedverspillen te worden

NetherRealm heeft ons met de early build van Mortal Kombat 11 al flink onder de indruk achter weten te laten. De game zit boordevol vernieuwingen, maar kent tegelijkertijd ook genoeg bekende elementen om je tegenstander om zeep te helpen. Hier en daar is er een knipoog gegeven naar de eerdere delen, zoals Mortal Kombat II en met de uitgebreide cast kun je urenlang je lol op.

De bloederige vechtgame biedt je daarbij genoeg mogelijkheden om alleen én tegen anderen te spelen, waarvan wij al enkele dingen mochten testen. Als deze elementen allemaal zo sterk uitgewerkt zijn, belooft dit de sterkste Mortal Kombat ooit te worden. Puntje van kritiek is wel dat de game minder toegankelijk aanvoelt voor leken in vechtgames.

Mortal Kombat 11 komt op 23 april naar de PlayStation 4, Xbox One en pc. Vanaf 9 mei mogen ook Switch gebruikers met de game aan de slag.