In de game kruip je in de huid van hoofdpersoon Jin. Hij moet zijn oom Nabu stoppen, want die wil op zijn beurt met magie chaos verspreiden in een koninkrijk. Precies, daar is de titel ‘Cursed Kingdom’ dus naar. Verwacht geen baanbrekend verhaal.

De game zal het moeten hebben van de gameplay en de zes dierlijke transformaties die de hoofdrolspeler zal ondergaan. Dit is in lijn met The Dragon’s Trap. Spelers kunnen in ieder geval switchen naar een varken, een slak en een kikker. Elk van deze transformatie brengt unieke vaardigheden met zich mee.

Verder is Monster Boy and the Cursed Kingdom een kleurrijke side-scrolling actie avonturengame die spelers het jaren 80/90-gevoel van games moet geven. Nee, dat betekent niet dat het spel er pixel-achtig of blokkering uitziet. Wel straalt de game eenvoud uit, maar op een goede manier.

Monster Boy and the cursed Kingdom Preview

Schoenen maken de man

Wij namen een blauw mannetje onder de knoppen dat in een vrolijk ogende wereld van links naar rechts moet lopen. De bedoeling is vijanden, zoals krabbetjes kapot slaan met je wapen en ondertussen muntjes verzamelen, zoals bijvoorbeeld Mario dat doet. Niet veel later kom je bij een winkeltje terecht waar je de optie hebt om nieuwe pata’s te kopen, oftewel ‘heavy boots’.

Helaas hadden wij tijdens onze speelsessie op gamescom niet meteen genoeg muntjes. De schoenen kosten namelijk tien muntjes en dat aantal hadden we niet meteen. Geen nood aan de man, want gelukkig kun je terugreizen. Zodra we ons manoeuvreerden naar links, konden we nog wat vijanden doden en wat extra munten vergaren.

Huppa! Nu waren we wél klaar om die toffe zware schoenen te kopen. Want die zware units zijn van belang om verder te komen in Monster Boy and the Cursed Kingdom. Gelukkig kun je via een paar simpele handelingen in de inventory van schoenen wisselen en dan kan de pret beginnen.

De reden dat je van schoenen, van licht naar zwaar, moet switchen heeft namelijk te maken met het volgende platformgebied. Je moet het water onder je in. Met de heavy boots ben je een stuk zwaarder, waardoor je automatisch naar beneden de blauwe zee in zakt.

Daar kun je je missie voortzetten en weer lekker platformen. Het idee dat je op deze manier na moet denken, je uitrusting aan moet passen om vervolgens progressie te boeken, werkt erg verslavend.

Monster Boy and the cursed Kingdom Preview

Audiovisueel ijzersterk

Helaas hadden we tijdens onze gamescom speelsessie niet meer tijd om uit te vogelen wat voor moois de game nog meer in petto heeft, maar deze eerste stappen smaken nu al naar meer. De eerste indruk is dan ook goed. De besturing met de Pro-controller op de Switch werkt verfijnd en de game zelf oogt mooi én schattig.

Monster Boy and the Cursed Kingdom schijnt bovendien geen kleine game te worden met zes speelbare personages en 15 uur gameplay op de teller. Qua sfeer zit het bovendien ook wel goed. De muziek is namelijk afkomstig van Japanse componisten. Dit zijn: Yuzo Koshiro, Motoi Sakuraba, Michiru Yamane, Keiki Kobayashi en Takeshi Yanagawa. Misschien ken je ze!

Monster Boy and the cursed Kingdom Preview

Monster Boy and the Cursed Kingdom Preview - smaakt naar meer

De game ziet er in ieder geval leuk uit en de muziek zorgt voor een goede sfeer. Hoewel we de game maar kort onder de knoppen gehad hebben, ziet het er naar uit dat dit een sterke indietitel wordt. Het platformen werkt erg soepel in ieder geval.

Natuurlijk komt er nog veel meer moois qua indies naar de Switch, zoals uit de recente Nintendo Direct is gebleken, maar wat ons betreft is Monster Boy er zeker één om in je vizier te houden. Mits je niet allergisch bent voor een vrolijk kleurenpalet.