De first-person free run game Mirror's Edge was een van de meest opvallende nieuwe gameseries die op de vorige generatie consoles verscheen. Het idee was vernieuwend, evenals de setting. Hoewel er best wat op aan te merken viel, groeide de game al snel uit tot een publieksfavoriet.

Mirrors Edge Catalyst E3 Preview

City of Glass aan je voeten

Niet zo gek dus dat EA ervoor kiest om de serie nieuw leven in te blazen in de vorm van Catalyst: een prequel waarin de ‘Rise of Faith’ centraal staat. In de praktijk komt dit wederom neer op het op hoge snelheid rennen door een futuristische wereld, waarbij je aan de hand van kleurcodes ziet waar je heen moet.

Zoals zoveel games tegenwoordig, speelt Mirror's Edge Catalyst zich voor het eerst af in een grote open wereld. Geen losse ‘levels’ dus, maar de volledige City of Glass die aan je voeten ligt. Hier pik je verhaalmissies op of start je een van de vele zij-opdrachten die door de stad verspreid liggen.

Gamers die het origineel gespeeld hebben, herinneren zich vast nog wel de felle kleuren die sterk afstaken tegen de rest van de omgeving. Een slimme manier om te laten zien welke objecten je kunt gebruiken om door het gebied heen te free runnen, en dus kunnen we de terugkeer van dit systeem alleen maar toejuichen.

Mirrors Edge Catalyst E3 Preview

Faith heeft gewicht

Omdat het nu om een open wereld gaat - waarin je zelf de waypoints neerzet - kleuren springplanken, regenpijpen en andere objecten automatisch rood, zodat je op ieder moment weet waar je heen moet rennen om op de goede plek terecht te komen. Slim, en omdat het zo mooi in de omgeving opgaat staat het nooit in de weg.

Tijdens het spelen van Catalyst heb je namelijk genoeg andere dingen aan je hoofd. Bij het besturen van Faith voel je dat ze gewicht heeft. Daarom is het noodzakelijk om constant in momentum te blijven, zodat je sprongen hoger worden en je in een vloeiende beweging de hoek om zwaait.

Terwijl jij vanuit het eerste persoons perspectief over de daken van de City of Glass rent en vliegt, doen de plaatselijke autoriteiten er alles aan om je tegen te houden. Zo kwamen we tijdens een zijmissie een groepje agenten tegen die we door middel van snelle bewegingen en brute finishingmoves uitschakelden. Zodra je de genadeklap uitdeelt zie je Faith even vanuit de derde persoon, wat voor een filmisch geheel zorgt.

Mirrors Edge Catalyst E3 Preview

Verhaal in duister

Zelfs als je aan het knokken bent, is het belangrijk om in de ‘Flow’ te blijven. Je gebruikt namelijk geen vuurwapens. Zolang jij als een kat in het nauw langs muren rent en over de grond glijdt, is het knap lastig voor je tegenstanders om je neer te schieten. Hierdoor komen je aanvallen ook harder aan, zoals een trap die je extra snelheid meegeeft als je eerst een sliding inzet.

Over het verhaal in Mirror's Edge Catalyst kwamen we nog niet veel te weten, op de ondergrondse organisatie Black November na, die zich verzet tegen de macht. Verwees het origineel ook al naar deze club?

In de demo konden we in ieder geval een half uur lang rondrennen en speelden we onder meer een Dash-racemissie, een Billboard hack waarin we zo snel mogelijk naar een billboard moesten rennen om ons logo erop achter te laten en Delivery: een zijmissie waarin je een pakketje van de ene naar de andere plek vervoert terwijl de politie je op de hielen zit.

Mirrors Edge Catalyst E3 Preview

Mirrors Edge Catalyst E3 Preview - Je wilt blijven rennen

Deze missies waren stuk voor stuk vermakelijk, ondanks dat je eigenlijk steeds hetzelfde doet. Het free runnen voelt simpelweg zo natuurlijk en goed aan, dat het vrij weinig uitmaakt waar je naartoe rent: zolang je maar kunt blijven rennen.

Mirror's Edge Catalyst lijkt op het eerste gezicht dan ook op alle vlakken een verbetering van het origineel te worden, waarbij DICE niet vergeten is wat de game zo goed maakt: op duizelingwekkende snelheden over daken rennen terwijl je de ene na de andere halsbrekende moves uitvoert.

De game komt op 23 februari 2016 uit. Je kunt al een pre-order plaatsen voor PS4 en Xbox One. Ook komt het spel naar de PC.