Tijdens de afgelopen E3 kwam Metroid Samus Returns als een verrassing voor velen. Niemand had verwacht dat Nintendo niet één, maar twee Metroid games zou aankondigen. Naast de aankondiging dat Metroid Prime 4 in ontwikkeling is voor de Nintendo Switch, kwam Nintendo namelijk ook met Metroid Samus Returns voor de Nintendo 3DS.

Deze Metroid game voor Nintendo 3DS keert terug naar de actie-avontuur 2D gameplay waarmee de serie in het begin de harten van velen mee wist te winnen. Samus Aran rent, springt en schiet zoals vanouds tijdens haar expeditie op planeet SR388 om de Metroid voor goed uit te roeien.

Metroid Samus Returns is eigenlijk een remake van het Game Boy spel Metroid II The Return of Samus uit 1992. Metroid Samus Returns is alleen wel zo versterkt dat je het spel te kort doet door het een remake te noemen. We mochten recent iets langer dan een uur spenderen met Metroid Samus Returns, en we kunnen nu al zeggen dat we erg bij zijn met Samus haar terugkomst.

Metroid Samus Returns Preview

Oud maar vertrouwd

Al vanaf de introductie van het spel voelt Metroid Samus Returns als een warm bad. In de vorm van prachtige illustraties wordt het verhaal verteld. Nadat Samus had afgerekend met de Space Pirates, en de kwade kunstmatige intelligentie Mother Brain tijdens de gebeurtenissen van de eerste Metroid, kwam de Galactic Federation tot de conclusie dat de Metroid toch wel erg gevaarlijk zijn, en voor goed uitgeroeid moeten worden.

Meer redenen dan dat hebben wij in ieder geval niet nodig om af te reizen naar planeet SR388. Na een korte introductie dropt het spel je dan ook gelijk midden in de actie. Door middel van kleine hints, die in het scherm verschijnen, wordt de besturing uitgelegd. Voor Metroid veteranen zal de besturing al snel bekend voelen, maar aangezien de laatste 2D Metroid alweer 13 jaar geleden is kan een opfrisser zeker geen kwaad.

De besturing is nog net zo vlot zoals je kan herinneren van een 2D Metroid. Samus rent een flinke vaart van links naar rechts, en vordert zich al springend en schietend. MercurySteam lijkt er in geslaagd te zijn de simpele en goed functionerende besturing van voorafgaande 2D Metroid games te meesteren in Metroid Samus Returns, en voegt daarnaast nog een hoop nieuwe toffe elementen toe.

Metroid Samus Returns Preview

Counter attack

In Metroid Samus Returns kan Samus nu namelijk ook haar arm-kanon 360 graden draaien om te richten. Dit is een gloednieuwe functie die niet alleen het richten om te schieten makkelijker maakt, maar ook leidt tot interessante nieuwe puzzels en manieren om vijanden te verslaan. De richting van je arm-kanon wordt duidelijk aangegeven door middel van een infrarood streep.

Daarnaast heeft Samus nu ook de beschikking om een counter attack uit te voeren wanneer ze van dichtbij wordt aangevallen. Door op de X-knop te drukken voer je een melee attack uit en verlam je een vijand tijdelijk. Nadat je vijanden verlamd hebt, heb je de keuze om gelijk door te gaan met een krachtig schot om met de vijand af te rekenen.

De counter attack gebruik je overigens vaak tegen bazen. In sommige gevallen creëren ze zelfs een toffe finishing move in de vorm van een quick time event. De counter attack zal echter niet altijd werken, aangezien sommige vijanden en bazen er immuun voor zijn. Het is dus met een risico om gebruik te maken van de counter, maar wanneer het wel uitpakt voelt het als een overwinning.

Al deze nieuwe toevoegingen voelen alsof ze al jaren in het Metroid franchise horen, en voegen echt iets toe aan de gameplay.

Metroid Samus Returns Preview

Overal geheimen

Naast al deze nieuwe toevoegingen zijn de klassieke Metroid gameplay elementen ook sterk aanwezig. Alleen in het eerste kwartier van het spel vind je al genoeg missile upgrades. In Metroid Samus Returns is niets wat het lijkt, en sommige muren en vloeren kunnen kapot of zijn hartstikke nep. Achter dit soort muren zitten vaak geheimen verstopt zoals een energie tank, missile upgrade of zelfs een gloednieuw wapen of ability.

Door al deze geheimen voelt Metroid Samus Returns ook heel erg vrij. Tijdens het spelen beloop je wel een vaste route, maar omdat de omgevingen zo vol met geheimen zitten, zal je al gauw van het pad afdwalen, en dat wil het spel ook.

Metroid Samus Returns geeft de speler de tijd en ruimte om van alles te ontdekken. Het spel bevat enkele nieuwe toevoegingen om de speler daar mee te helpen, namelijk de Aeion mogelijkheden. Door de scan pulse te gebruiken laat het spel voor een korte tijd een hint zien op het scherm waar geheimen zitten. Je hoeft de scan pulse niet te gebruiken als je liever alles zelf wilt ontdekken, maar als je vast staat in het spel kan nog wel eens helpen.

Metroid Samus Returns speelt dan ook als de logische evolutie voor 2D Metroid spellen. Alle nieuwe toevoegingen passen perfect in het spel, en voelen alsof ze er altijd al waren. Het spel maakt wel veel gebruik van de counter attack, en dat kan nog wel eens herhalend aanvoelen. Maar de counter attack werkt niet altijd, dus je moet er niet al te veel op vertrouwen.

Metroid Samus Returns Preview

Samus mag blijven

Metroid Samus Returns is er in geslaagd alle charmes van de 2D Metroids te veroveren. Het spel oogt werkelijk prachtig, en vooral wanneer de 3D-functie aan staat komt de horrorplaneet SR388 echt tot leven. De muziek is ook precies wat je zou verwachten van Metroid; heerlijke donkere industriële synth muziek knalt uit de speakertjes van je 3DS en die wordt afgewisseld met kale geïsoleerd klinkende ambience. Wij raden je dan ook aan om Metroid Samus Returns te spelen met een koptelefoon.

Het duurt bovendien niet lang meer tot Metroid Samus Returns in de schappen ligt. Wij zijn in ieder geval nóg enthousiaster geworden. Metroid Samus Returns belooft een fantastische comeback te worden voor de 2D Metroid spellen. Wij zijn blij dat Samus terug is, en als het aan ons ligt mag ze ons ook nooit meer verlaten!

Metroid Samus Returns belandt bij ons op aarde vanaf 15 september. Reserveer dit spel nu als je er op de dag van release er mee aan de slag wilt!