De terugkeer van Samus

Nintendo had geen betere naam kunnen uitkiezen voor dit spel dan Metroid Samus Returns. Niet alleen keert Samus terug naar de Metroid thuisplaneet SR388 in deze game, maar ook keert Samus terug naar haar eerste 2D avontuur sinds Metroid Zero Mission, de uit 2004 stammende Game Boy Advance remake van de allereerste Metroid.

Naast dat Nintendo afgelopen E3 aankondigde dat er een Metroid Prime 4 in ontwikkeling is, werden fans nogmaals verrast tijden de Nintendo Treehouse speelsessies met de aankondiging van deze gloednieuwe 3DS titel. Metroid Samus Returns wordt ontwikkeld in een samenwerking tussen Nintendo en de Spaanse studio MercurySteam.

Yoshio Sakamoto, het grote brein achter de Metroid franchise, voelde al een tijdje het verlangen om weer een 2D Metroid spel te creëren, en hoorde dat MercurySteam interesse had om te werken aan een Metroid remake. Yoshio Sakamoto bezocht MercurySteam en in 2015 ging de samenwerking van start. Ondanks dat Sakamoto zelf niet meewerkte aan Metroid II The Return of Samus, geloofde hij wel dat het spel een erg belangrijke titel is binnen de franchise, en was erg enthousiast om een remake te maken van de titel.