De Metro franchise zit boordevol vraagstukken die je morele gesteldheid beproeven. Politieke, religieuze en humane kwesties komen aan bod, waarbij een eigen standpunt vormen nog niet zo makkelijk is. Het onlangs uitgebrachte deel van de gameserie, Exodus, speelt hier netjes op in. Sterker nog, nu het spel een soort van open world opzet heeft gekregen, zijn er meer thema’s en bijbehorende conflicten dan ooit tevoren.

De tand des tijds

Metro Exodus dankt zijn titel aan de ultieme reis die Artyom en zijn orde nemen om in harmonie in het beloofde land te leven. Ver weg van de barre omstandigheden onder de grond. Tijdens deze trip naar de andere kant van Rusland, zijn er binnen de Metro Exodus storyline een hoop zaken die net als de afgelegde kilometers een groei doormaken.

Een belangrijk thema binnen het spel is het verloop van de tijd en dat, ondanks de oorlog, het leven gewoon verder gaat. In en rond de reizende hub van het spel, de trein genaamd Aurora, maak je de zaken van het dagelijks leven mee. Het gezelschap van Artyom’s Spartan Order weet de speler te trakteren op een achtbaan van emoties door het ene moment nieuwe relaties te scheppen en het andere moment weer sleutelfiguren weg te nemen. Blijkbaar hoort dat bij de reis van hun leven.

Naarmate de trein steeds verder komt, verstrijken de seizoenen. Alle grotere open levels staan in het teken van de unieke jaargetijden. Zo is de Volga de verwezenlijking van een ijzige winter, terwijl het zonnige Taiga gebied in het teken staat van de zomer. Wat je tegenkomt, is werkelijk een wereld van verschil. Deze zaken zorgen dat het verhaal een levend geheel wordt.