Metro Exodus gameplay behandeld: Seizoenen, vijanden, karma en meer!

Verhaalfragmenten

Uiteraard zou in een Metro-game een sterk verhaal niet kunnen ontbreken, maar veel hebben we daarvan niet kunnen zien. Niet de schuld van het spel (in zekere zin), maar simpelweg omdat we enkel hoofdstukken voorgeschoteld kregen waarin slechts fragmenten van de verhaallijn naar voren kwamen. We zullen geen spoilers geven en ook het bekijken van de meest recente trailer is op eigen risico), maar er staan je wel wat interessante dingen te wachten als Artyom in Metro Exodus!

Dat mag ook wel, aangezien het gek zou zijn als je de vijanden uit de eerste twee delen net zo hard tegen zou komen in andere gebieden van Rusland. De Dark Ones uit Metro 2033 en Last Light zijn immers vriendelijk (doch dringend) verzocht op te hoepelen, de ‘tunnel trash’ hoef je niet te verwachten op de dorre vlakte van Rusland en ook de ‘librarians’ zullen geen honderden kilometers wandelen om je de schrik van je leven te bezorgen. Laat die eikels maar lekker wegrotten in de bibliotheek van Moskou.

Wel komen er oude bekenden uit de eerdere delen terug die wat makkelijker van A naar B kunnen. ‘Mamma Beer’ uit Last Light kwam weer langs (deze keer nog bozer), de ‘demons’ (vliegende maniakken) vlogen door de lucht en ook de ‘shrimp’ (watermonstens die lijken op garnalen), ‘watchmen’ (soort van wolven maar dan net niet) en ‘nosalis’ (wezens die met geluidsgolven je het leven zuur maken) zijn weer terug van weggeweest.

Tot slot is er ook iets anders herkenbaars teruggezien in de Metro Exodus gameplay. In de gameplay die wij op hebben genomen (en binnenkort op ons YouTube-kanaal zal verschijnen) is het duidelijk te zien (we wisten dat het mogelijk was, voorbeelden vinden in een nieuwe game bleek alleen verdraaid lastig): goede en slechte karmapunten zijn terug! Schiet je een onschuldig persoon neer of doe je iets wat niet door de morele beugel kan, dan zal je een onheilspellend geluid horen en een zwarte flits op je beeldscherm zien. Help je iemand en ben je de ‘good guy’, dan krijg je een echo te horen en een witte flits. Afhankelijk van jouw gedrag zal je een ander einde krijgen, dus wees gewaarschuwd!