Metro Exodus gameplay behandeld: Seizoenen, vijanden, karma en meer!

Guns ’n bullets

Niet alleen de metrotunnels van Moskou zijn achtergelaten door Artyom en zijn kompanen, ook de regels en betaalmiddelen die in de hoofdstad van Rusland golden zijn verdwenen. Waar je voorheen met nieuwe kogels kon betalen, ben je nu op jezelf aangewezen om uitrusting te vinden en te maken. Vijanden laten wapens vallen die je kan slopen voor materiaal en her en der kunnen spelers die hun ogen openhouden een verzameling aan materialen vinden.

Bepaalde voorwerpen kunnen door jou, Artyom, onderweg gemaakt worden (filters voor het gasmaskers, stalen balletjes voor een specifiek wapen, werpmessen), maar anderen vereisen een iets verfijndere aanpak. Kogels voor een geweer kan je enkel maken op een werktafel, die slechts heel af en toe te vinden zijn in een (al dan niet verlaten) basis in een level.

Negen van de tien keer zal je eerst de huidige bewoners van het pand vriendelijk moeten verzoeken op te donderden (mutanten en menselijke vijanden) voordat je rustig aan het werk kan. Ofja, rustig: Bonjour je een groep vijanden uit een gebouw met een radio, dan kan je (wederom net als in Mad Max) binnen een paar minuten bezoek verwachten. Deze keer ben jij de persoon die de basis (en werktafel) moet verdedigen.

Het loont daarom om goed voorbereid op pad te gaan. Schone wapens (die lang meegaan en niet haperen door viezigheid in de loop), genoeg kogels (liefst die je onderweg kan maken indien nodig) en een back-up. Om er maar een oude laadscherm-tip van STALKER bij te pakken: ‘An unprepared stalker, is a dead stalker’.