Metro Exodus gameplay behandeld: Seizoenen, vijanden, karma en meer!

Doei metrotunnels, hoi oude bekende claustrofobie

Voor wie (terecht) denkt: De game heet Metro maar de tunnels uit Metro 2033 en Metro: Last Light zijn nergens te bekennen’, is er goed en slecht nieuws. Zo is het goed om te weten dat het traditionele gevoel van claustrofobie nog gewoon terug te vinden is (in sommige levels alleen meer dan andere) en dat ‘alleen de tunnels uit Moskou achter zijn gelaten’, aldus een cryptische Huw Beynon (brand-manager van uitgever Deep Silver) in gesprek met ons in Londen.

In de drie levels die wij kapot hebben gespeeld (The Wolga, The Caspian en The Taiga), bleven de metrotunnels buiten beschouwing. Wel struinden we door ruïnes van huizen, verlaten bunkers (met onze groter vrienden de spinnen als bewoners) en moerassen met hoog riet. Het gevoel dat je in een besloten ruimte achter elke deur een broekpoepmomentje kan verwachten, bestaat dus nog steeds.

Een kanttekening die we hier wel bij moeten plaatsen, is dat de overgrote meerderheid van The Caspian zich boven de grond afspeelt en die map behoorlijk kaal is. Vergelijk het met de laatste Mad Max game en je komt dicht in de buurt. Op zand gelopen (en geroeste) schepen en een inmiddels opgedroogde kade waar vijanden hun basis hebben gevormd.

Wat wij al aankaartten in de preview van het Wolga-level, werd in Londen door Beynon bevestigd. Een deel van studio GSC World, de makers van de originele STALKER-games, kreeg de taak om bepaalde elementen uit die titels in Metro te mengen. Open maps met her en der een club vijanden, is daar één herkenbaar element van. Het is alleen te hopen dat dergelijke uitgestrekte vlaktes geen gewoonte zijn in Metro Exodus.