Achtergrond - Wat is Metro 2033?

Voor we de Metro Exodus gameplay bespreken zullen we kort het Metro-universum. Metro Exodus is het derde deel in de serie en het vervolg op Metro 2033 en Metro Last Light, die op hun beurt weer zijn gebaseerd op de boeken van de Russische auteur Dmitry Glukhovsky. Metro speelt zich af in de ruïnes van Moskou na een nucleaire oorlog in 2013. Omdat het boven de grond niet veilig is zijn de overlevenden van de oorlog in de ondergrondse metrostelsels van Moskou gaan wonen, terwijl boven de grond gemuteerde dieren de dienst uit maken.

Over tijd ontstaan er verschillende groeperingen die de leiding nemen over de metrostations: de facisten (Fourth Reich) en de communisten (Red Line). Jij bestuurt de overlever Artyom die door de gebeurtenissen van Metro 2033 en Metro Last Light in aanraking komt met de twee groepen en uiteindelijk strijdt tegen (en met) de mysterieuze Dark Ones.

In Metro Exodus ben je wederom Artyom die een locomotief genaamd de Aurora vol overlevenden naar een betere bestemming probeert te loodsen. De game belooft een aangrijpende verhaallijn waarbij niet iedereen het zal overleven. De keuzes die je door het verhaal heen maakt zullen dus invloed hebben op hoe de game eindigt.

Metro Exodus gameplay besproken - Kneiterhard overleven [gespeeld op gamescom] - P2

De Metro Exodus gameplay is niet voor de poes

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de Metro Exodus gameplay is zeker niet voor de poes. Wij begonnen onze sessie met de game op gamescom 2018 op een nog onbekend punt in het verhaal. Artyom wordt half verdronken gevonden in een rivier door een groep overlevenden die heel dicht bij de natuur staat genaamd Brezeren of the Coast. Hoewel de persoon die je redt je in leven laat, zijn de andere leden van de groep het hier niet mee eens.

Het gebied waar de demo zich in afspeelde was een bebost gebied waar alles en iedereen je probeerde te doden. Menselijke vijanden hadden het op ons voorzien, maar ook gemuteerde wolven en zelfs een gigantische verminkte beer liepen ook rond. Het werd op dat moment ook duidelijk hoe de Metro Exodus gameplay precies in elkaar zit. Verwacht geen shooter à la Call of Duty en in plaats daarvan een game waarin stealth een stuk belangrijker is.

Kogels waren namelijk niet veel beschikbaar en vijanden waren alert. Elke kogel telde en een gemist schot kon het verschil tussen leven en dood betekenen. Deze speelstijl past bij het postapocalyptische thema van de game en de uitdaging was zeker aanwezig.

Metro Exodus gameplay besproken - Kneiterhard overleven [gespeeld op gamescom] - P3

Non-lineaire levels

De ontwikkelaar van Metro Exodus belooft grote sandbox-achtige gebieden waar er meerdere wegen naar Rome zijn, wat tijdens onze tijd met de game wel duidelijk werd. Hoewel het level dat we speelden in opzet lineair was (met een begin en een einde), was de manier waarop je daar kon komen heel erg verschillend. In het beboste gebied waar de Metro Exodus gameplay demo zich afspeelde kon je over de grond tussen de gemuteerde wolven blijven lopen, of er voor kiezen om tussen de bomen op dunne balken te balanceren.

In tegenstelling tot de nucleaire winter die je misschien verwacht bij een Metro game, konden wij de game in een heel ander jaargetijde spelen. Het was namelijk herfst-achtig met weinig sneeuw te bekennen. Het lijkt erop dat de game qua omgevingen meer variatie gaat hebben dan in de eerdere Metro games, met ook meer droge gebieden zoals een woestijn. Wij hebben dat nog niet kunnen zien, maar wat wij konden spelen was al een goed voorproefje.

Metro Exodus gameplay besproken - Kneiterhard overleven [gespeeld op gamescom] - P4

Creatief met wapens

Eén van de meest iconische elementen van de Metro games is het kunnen aanpassen van de wapens in je arsenaal. Van geïmproviseerde schietijzers tot ‘echte’ wapens van voor de oorlog, alle geweren in de game kan je op echt post-apocalyptische wijze aanpassen. Een voorbeeld is een Helsing geconverteerd tot een kruisboog of een shotgun die je kan omtoveren in een double barrel variant.

Je kan de wapens aanpassen op de volgende gebieden: scopes, barrels, magazines, attachments en stocks. Al deze gedeeltes van je wapen hebben invloed op hoe het wapen functioneert. Je vindt de onderdelen verspreid door de levels heen, of op andere versies van het wapen. Bijvoorbeeld een andere kruisboog met een betere scope.

Je past de wapens aan in real time, dus tijdens een vuurgevecht snel wat aanpassen is geen goede optie. Het is een beetje vergelijkbaar met hoe deze mechanic werkte in ZombiU. Het draagt allemaal bij aan de hoge moeilijkheidsgraad een de survival horror elementen die bij de Metro Exodus gameplay komen kijken.

Vanaf de eerste helft van 2019 kunnen we aan de slag met Metro Exodus op de PlayStation 4, Xbox One en pc.