Metal Gear Solid V The Phantom Pain Preview - Indrukwekkende beloftes

Tijdens de Gamescom liet Konami ons nieuwe gameplay zien van de game die rond de Kerst uit moet komen. In plaats van een geheel nieuw level, werd ons de E3-demo vanuit een ander perspectief getoond. Dezelfde basis werd aangevallen, maar nu vanuit een andere hoek, onder andere omstandigheden, met andere gevolgen.

Geen missie is twee keer hetzelfde

Wat meteen duidelijk werd uit de demo die te zien was, is dat missies nooit twee keer hetzelfde zullen zijn. Van het tijdstip waarop je aanvalt, tot de route die je neemt naar de basis: elke keer zal het een andere ervaring opleveren.

Zo zal het tijdstip waarop je aanvalt veel invloed hebben op het gedrag van de vijanden. Val je namelijk aan wanneer de zon schijnt, dan zullen de vijanden zich meer verspreiden over de basis. Erg moeilijk dus om überhaupt in de basis te komen. Begin je je missie echter in de nacht, dan staan de soldaten veel meer opeengepakt. Ze bewegen meer rond de kern van het hoofdkwartier, waardoor infiltreren makkelijker wordt, maar je missie voltooien misschien wel een stuk moeilijker.

Phantom Pain Sigaar

Gameplay beïnvloedt gameplay

Wat er veelbelovend uitzag in de demo was de manier hoe jouw manier van spelen de AI van Metal Gear Solid V beïnvloedt. In de op de E3 getoonde gameplay maakte Solid Snake namelijk een groot aantal headshots, waardoor in de Gamescom-demo soldaten besloten helmen te dragen. Een schot op het hoofd ketst daardoor keihard af, waardoor de vijanden boos omdraaien en niet vrolijk in slaap vallen.

Het is grappig om te zien hoe jouw speelstijl het gedrag van de AI kan veranderen, maar het is wel belangrijk om te zien in hoeverre de ontwikkelaar dit weet door te zetten. Als het de ontwikkelaar lukt om genoeg van deze kleine aanpassingen in de game te stoppen, kan dit namelijk zorgen voor een enorm dynamische en interessante gameplay.

Phantom Pain Gameplay

Humor lijkt boventoon te voeren

Iets dat toch een beetje raar aanvoelt in wat wij tot nu toe gezien hebben van The Phantom Pain, is de hoeveelheid grappen en grollen in de demo's. Denk aan jeeps die over paardenpoep slippen, ballonnen die verdwaalde geiten en neergehaalde soldaten van de map verwijderen en natuurlijk de halfnaakte modellen die op de kartonnen doos staan.

Humor lijkt erg de boventoon te voeren in MGSV, en dat voelt om eerlijk te zijn een beetje raar. In de gameplay die tot nu toe te zien was van de nieuwe Metal Gear, lijkt het nieuwe deel af en toe af te stevenen op een komische karakituur van haar eerdere games, in plaats van een vervolg op de serie. Wij zijn dan ook erg benieuwd hoe de verhouding tussen gameplay en grappen is in de volledige game, wanneer die uitkomt.

Phantom Pain Paard

Upgrade de Mother Base

Iets wat geheel nieuw is in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, is de manier waarop je een eigen basis krijgt die je volledig kunt upgraden. De Mother Base, bekend uit eerdere spellen uit de serie, wordt jouw uitvalbasis in de game. Door de game kun jij resources vinden en stelen, en hiermee jouw nederzetting verbeteren.

Zo heb je bijvoorbeeld een Command Center, Barracks en een Hanger in je Mother Base die je kunt upgraden. Hierdoor kun je nieuwe dingen vrijspelen en gebruiken, zoals voertuigen die je kunt oproepen tijdens missies of sterkere wapens voor je personage.

Bouw je Mother Base zoals jij dat wilt

Wat erg tof is, is de manier hoe je je basis kunt opbouwen zoals jij dat zelf wilt. Omdat spelers de mogelijkheid hebben het hoofdkwartier van een andere speler aan te vallen, is het aan jou de taak om jouw Mother Base zo waterdicht mogelijk te houden.

Tijdens de demo liet Konami ons zien hoe je dit kunt doen. Zo kun jij bijvoorbeeld kiezen waar camera's komen te hangen en hoe de looppaden zijn van de verschillende soldaten die patrouilleren op jouw basis. Zo'n camera is trouwens volledig up te graden wanneer je genoeg onderzoek doet, waardoor je na verloop van tijd bijvoorbeeld een machinegeweer eraan kunt bevestigen, dat elke tegenstander direct doorzeeft met kogels.

Het wordt interessant om te zien hoeveel vrijheid je hebt met het upgraden van je basis. Mag je letterlijk overal je verdedigingswerken plaatsen, of alleen op speciaal aangewezen locaties? Het is te hopen dat het de eerste optie wordt, aangezien anders de aanpasbaarheid van de hoofdkwartieren erg gering kan zijn.

Phantom Pain Basebuilding

The Phantom Pain belooft veel

Tot nu toe ziet Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er veelbelovend uit. De manier hoe je je basis kunt verbeteren en de manier hoe de AI zich aanpast aan jouw speelwijze is erg tof gedaan. Helaas hebben wij nog te weinig gezien om echt een goed oordeel te kunnen vellen over de richting die de game opgaat, waardoor The Phantom Pain voorlopig nog in een mysterieuze mist van beloftes is gehuld.