Tijdens deze speelsessie kregen we de eerste missie uit de game voorgeschoteld, die voorafgegaan wordt door een proloog waarin we kennismaken met het Andromeda Initiative. We zien het jaar 2185, waarin tientallen duizenden mensen vrijwillig hun thuis inruilen voor nieuwe werelden. Vervolgens wordt 634 jaar overgeslagen en krijgen we de Ark Hyperion te zien: een enorm schip met maar liefst 20.000 menselijke kolonisten aan boord, die zijn bestemming in het Andromeda sterrenstelsel heeft bereikt.

Habitat 7: een nieuwe aarde?

De familie Ryder is ook aan boord van dit schip. Afhankelijk van jouw personagekeuze heb je een broer of zus, maar het staat sowieso vast dat jouw vader (Ryder Sr.) de Pathfinder is, die de groep naar een nieuw thuis moet leiden. Tijd voor een gezellige familiereünie is er helaas niet, want het schip crasht doordat het vast is te komen zitten in een energiewolk vol onbekende materie. De stroom valt uit en het schip zit op een onbekende positie vast, midden in de ruimte.

Deze positie is niet ver verwijderd van de eindbestemming van de Hyperion: Habitat 7, oftewel New Earth. Alleen is er iets erg mis met de planeet: deze ziet er namelijk totaal niet bewoonbaar uit. Een klein team, inclusief Ryder en Ryder Sr., trekt erop uit in een shuttle om deze planeet te verkennen, maar vanwege de barre weersomstandigheden op de planeet crasht de shuttle en wordt iedereen een andere kant op geslingerd. En dat is tevens waar onze hands-on begint.

mass effect andromeda hands-on

Op zoek naar je teamgenoten

Voor het eerste deel van deze hands-on namen wij Sara Ryder onder de knoppen, het vrouwelijke hoofdpersonage van Mass Effect Andromeda. Ze is gecrasht op de planeet en moet op zoek gaan naar andere overlevenden. Meteen valt op dat de landschappen in Andromeda prachtig en gedetailleerd ogen en de grafische kwaliteit ligt dan ook gedurende de rest van de hands-on voor het grootste deel erg hoog. Zeker de korte blik die we mochten werpen op een 4K-resolutie was oogstrelend: elk kleine detail in de omgeving kwam prachtig naar voren.

Enkel op het gebied van gezichten mag de game nog wel een tikkeltje realistischer worden: emoties komen bijvoorbeeld niet altijd even overtuigend uit de verf, doordat de gezichtsuitdrukkingen niet altijd helemaal aansluiten bij de manier waarop gesproken wordt. Ook ziet het haar van sommige personages er wat onrealistisch uit en bevat het weinig detail. Maar het totaalplaatje van Mass Effect Andromeda is beeldschoon.

Al snel komt Ryder het personage Liam Kosta tegen, tevens één van je toekomstige squadleden. Samen gaan ze op pad om de rest van het team te vinden, en al snel komt Ryder in aanraking met aliens die zich op de planeet bevinden, de zogenaamde Kett. Dit nieuwe ras is van top tot teen gehuld in armour dat van botten gemaakt is. Wij probeerden deze aliens eerst te vriend te houden door ze rustig, met handen omhoog te benaderen (in plaats van meteen vuur op ze te openen), maar het werd al snel duidelijk dat ze niet gediend waren van nieuwkomers, waardoor de situatie uitmondde in een vuurgevecht.

mass effect andromeda hands-on

Vloeiende combat vol variatie

De combat in Mass Effect Andromeda verloopt vloeiend, zoals we van de serie gewend zijn. Het tempo ligt hoog en variatie wordt aangeboden in de afwisseling tussen je wapens, je skills en je (vrij krachtige) melee-aanvallen. Simpelweg schieten op een vijand tot deze het begeeft, doe je niet: je zal eerder een handjevol kogels opvolgen door een skill (in ons geval bijvoorbeeld Concussive Shot, waarbij een zwaar ranged projectiel op een vijand wordt afgevuurd). Komt een vijand net iets te dichtbij, dan kan je deze snel uitschakelen door een krachtige melee-aanval uit te voeren: zowel direct op de vijand gericht als door een soort grond-stomp uit te voeren, die schade aanricht aan alle vijanden om je heen.

Het is daarnaast belangrijk om goed gebruik te maken van je omgeving, want je zal niet als een onoverwinnelijke strijder over het slagveld kunnen rennen. Hierbij is het gebruik van cover van belang, net als items: zo waren wij uitgerust met Shield Capacitors, die het huidige, beschadigde schild in één keer terug kunnen brengen naar het maximale niveau. Je kan er ook voor kiezen om vijanden van bovenaf dodelijk te verrassen, dankzij je jump ability.

mass effect andromeda hands-on

Naar hartelust verkennen

Tijdens de presentatie voorafgaand aan de hands-on benadrukte Fabrice Condominas, producer van Mass Effect Andromeda, dat verkenning aan het hart van Andromeda staat. Dit uit zich zowel in het uitkiemen van onbekende werelden als het doorkruisen van het sterrenstelsel op zoek naar nieuwe planeten. Gedurende onze hands-on merkten we het belang van verkenning meteen.

Geen lege, saaie planeten meer die alleen een paar onderzoeksbasissen huisvesten, zoals in eerdere Mass Effect games vaak het geval was, maar juist een enorme hoeveelheid aan plaatsen om te verkennen. Terwijl we de rest van ons team probeerden te vinden, kregen we een grote hoeveelheid aan optionele objectives voorgeschoteld (die overigens ook te falen zijn, door ze niet uit te voeren). Door verschillende van deze objectives te voltooien en door zelf op ontdekkingstocht uit te gaan, kwamen we meer te weten over de planeet waarop het team gecrasht is. Je kan jezelf makkelijk al urenlang verliezen door over deze planeet te dwalen, op zoek naar het onbekende.

Uitgerust met een scanner op je arm kan je een hele hoop data verzamelen, waarbij het bijbehorende kunstmatige intelligentiesysteem SAM een beetje doet denken aan een nieuwe versie van EDI. Met deze scanner kan je meer te weten komen over bijvoorbeeld gesneuvelde aliens, de flora en de architectuur op de planeten. Het scannen van deze objecten en levensvormen levert RD (Research Data) op, die je kan uitgeven in zogenaamde R&D Terminals om upgrades en nieuwe items te verkrijgen.

mass effect andromeda hands-on

Nieuwe vijanden in Andromeda

Op Habitat 7 is weinig leven te vinden, afgezien van een hoop vijandelijke aliens. Deze aliens komen in de vorm van de Kett, waarbij we zowel de standaard Kett-strijders als de Heavy variant (uitgerust met een schild) een kopje kleiner hebben gemaakt. Ook zijn er een soort beestachtige wezens op de planeet te vinden, die uitgerust zijn met een cloaking ability. Deze beesten zullen dus op verschillende momenten zomaar opduiken, waarna je ze efficiënt kan uitschakelen door middel van een goed geplaatste melee-aanval of twee.

Op de planeet Kadara, die we tijdens het tweede deel van onze hands-on bezochten, zijn andere vijanden te vinden. Je komt hier menselijke vijanden tegen in vorm van Raiders, maar ook zwerven er meerdere dinosaurus-achtige wezens op de planeet rond. In een eerder verschenen trailer krijg je alvast een blik op deze planeet, die vanwege haar architectuur en bewoners op sommige momenten een beetje doet denken aan Omega uit Mass Effect 2 en 3.

mass effect andromeda hands-on

Maak gebruik van je squad

Andromeda zou geen Mass Effect game zijn als je niet de mogelijkheid kreeg om met een squad samen te werken en deze bevelen te geven. Aan het begin van de hands-on gingen we nog met alleen Liam op pad, later sloot Cora (een vrouw met kort blond haar) zich ook bij het team aan. Gedurende het tweede deel van de hands-on, dat zich op een later moment in de game afspeelde, kregen we zelf de keuze welke squadleden we mee op pad namen. Bovendien is het mogelijk om de uitrustingen en skills van je squadleden naar wens aan te passen.

Deze squadleden kan je op bepaalde plaatsen positioneren zodat je een strategische opzet hebt, of je kan ze juist om je heen houden zodat je zelf minder schade oploopt. Deze keuze waarin je met je squad omgaat tijdens gevechten is helemaal aan jou, en hetzelfde geldt voor de manier waarop je ze behandelt. Door middel van dialoogopties kan je bijvoorbeeld een diepgaande band opbouwen met je teamgenoten, of juist niet.

mass effect andromeda hands-on

Mass Effect Andromeda hands-on - Belooft veel goeds

Onze eerste impressie van Mass Effect Andromeda is in ieder geval positief. De game oogt prachtig, op een paar kleine details na, en speelt heerlijk weg. Andromeda combineert de vertrouwde basis van gameplay-elementen uit de eerdere Mass Effect games met nieuwe toevoegingen en personages, in een gloednieuw verhaal dat zich in een onbekend sterrenstelsel afspeelt. De vele upgrades die je kan doen, samen met de vele keuzes die je voorgeschoteld krijgt, zorgen ervoor dat jouw avontuur in Andromeda je helemaal eigen gaat worden.

Meer weten over Mass Effect Andromeda? In onze Mass Effect Andromeda wiki hebben wij alle informatie op een rijtje gezet, voor de ultieme voorbereiding op de release van de game. Mass Effect Andromeda komt op 23 maart uit voor Xbox One, PS4 en PC.