Mafia 3 gameplay features en meer uitgelegd door ontwikkelaar
We hebben aardig wat jaartjes moeten wachten, maar over een paar maandjes is het zover en kun je aan de slag met Mafia 3. Op de E3 in LA hebben we meer informatie voor jullie verzameld over ondermeer de Mafia 3 gameplay features in een gesprekje met de lead writer van de game, Bill Harms.
Mafia 3 speelt zich af in New Bordeaux, 1968. Een recreatie van New Orleans uit dezelfde tijdsperiode.
De speler kruipt in de rol van Lincoln Clay. Een man van Afrikaans-Amerikaanse komaf. Kortgezegd is hij uit op wraak nadat de Italiaanse maffia bijna de gehele Black Mob neermaait. Behalve Lincoln dus.
Wraak of toch maffia eindbaas?
Zoals gezegd is Lincoln uit op wraak. Maar ondertussen zet hij ook een geheel eigen soort maffia op door de rest uit te roeien. Is wraak werkelijk wat Lincoln voort drijft of zijn er andere achterliggende redenen? Het lijkt er namelijk op dat hij gewoon de controle van de Italiaanse maffia wil overnemen?
"Wraak is zeker zijn grootste drijfveer, maar er spelen inderdaad wel meer dingen. Lincoln is namelijk ook opgegroeid als weeskind en is daarom erg op zoek naar een soort familie. Die heeft hij niet meer nadat de Black Mob dood is gemaakt."
In de trailer zien we Lincoln ook veranderen. Na de chaos rondom de Black Mob lijkt hij net een zwerver, maar later ziet hij er toch heel gelikt uit. Zonder baard en een mooie coupe. Is het mogelijk om het uiterlijk van Lincoln aan te passen?
"Nee, alleen vanuit het verhaal verandert zijn uiterlijk. Je kunt niet kleren voor hem kopen of een baard laten groeien. Hij komt zoals die is."
Mafia 3 gameplay features - Een bekend gezicht!
Een belangrijk onderdeel van de Mafia 3 gameplay features zijn het overnemen van districten van andere gangs. Na overname hou je niet zelf de controle over het gebied. Dat laat je aan een van je trouwe volgelingen over. Wie zijn je luitenanten en wat is hun nut?
"Je hebt drie luitenanten: Cassandra van de Haïtianen, Burke van de Ieren en Vito uit Mafia II van de Italianen. Alle drie geven ze verschillende voordelen waar je gebruik van kunt maken. Zo kan Burke je helpen als de politie achter je aan zit. Daarom is het belangrijk je luitenanten tevreden te houden."
Tevreden te houden? Op welke manier kunnen we ze boos maken?
"Na de overname van een district bepaal jij wie van de drie de controle krijgt over het district. Wanneer je bijvoorbeeld alles aan Cassandra en Vito geeft, gaat Burke dat natuurlijk niet leuk vinden. Het kan zelfs zo ver gaan dat je luitenanten je gaan verraden."
Geen simpele main storyline
Na een blik op de map en alle districten kun je zien dat er een hoop te doen is. Overal zijn missies die invloed hebben op bijvoorbeeld het overnemen van een bepaald district. Moet je al deze zijmissies doen of kun je gewoon de hoofdverhaallijn volgen?
"Het is wel de bedoeling dat je alle zijmissies ook voltooit. Het is belangrijk om alle districten over te nemen om uiteindelijk verder te kunnen met de main story line. Je kunt niet verwachten een grote maffiabaas neer te halen zonder enige macht."
Mafia 3 is ook voor het eerst een volledig open wereld. Hoeveel groter dan voorganger Mafia 2 is de game ongeveer?
"We hebben het eigenlijk niet echt over de grootte van de wereld. Het is groot. Punt. We hebben wel dingen toegevoegd als vernietiging.
Bankjes en hekjes waar je achter schuilt kunnen elk moment kapot geschoten worden. Een heleboel voorwerpen in de wereld kunnen kapot."
Of de game net als Mafia 2 downloadbare content gaat krijgen, bleef een antwoord jammer genoeg ook uit. Mafia 3 mag dan de opvolger zijn, maar het lijkt alsof er liever geen vergelijkingen met het vorige deel gemaakt worden.
Realisme staat hoog in het vaandel
Na de gameplay demo werd duidelijk dat je niet meer dan twee wapens bij je kunt dragen. Is dat niet erg weinig aangezien ammunitie niet oneindig is?
"Je draagt inderdaad twee wapens. Een pistool en een shotgun bijvoorbeeld. Daarnaast heb je ook nog een hoop andere dingen tot je beschikking zoals granaten en gemechaniseerde voodoo dolls. We vinden dat het realistisch moet blijven en dat de voorwerpen bij Lincoln moeten passen."
Realisme is in Mafia 3 erg belangrijk. Hoe zit dat met de gangs? We zien de Haïtianen, Ieren, Italianen en de Black Mob. Is dat realistisch voor het New Orleans van 1968?
"Jazeker. Veel mensen weten niet dat New Orleans een beetje de broedplaats van georganiseerde criminaliteit is. Het district French Ward heette vroeger in het echt bijvoorbeeld Little Italy. Alle gangs en criminaliteit in Mafia 3 gebeurde daar vroeger daadwerkelijk."
Authenticiteit boven maatschappelijke problemen
Een terugkomend onderwerp in Mafia 3 is racisme. Mensen van Afrikaans-Amerikaanse afkomst hebben het niet altijd even makkelijk in New Bordeaux. Hopen jullie hiermee meer aandacht te richten op de problemen rondom discriminatie die momenteel in de wereld spelen?
"Ergens een positief licht op schijnen is natuurlijk nooit verkeerd, maar dat zien we meer als een bijzaak. Wat voor ons belangrijk is, is dat we het New Orleans van 1968 zo authentiek mogelijk nabootsen. In die tijd was discriminatie aan de orde van de dag."
Op welke manieren wordt de authenticiteit verder nageleefd?
"Het gehele uiterlijk van de stad en de mensen speelt een grote rol, maar een andere belangrijke rol wordt opgevuld door muziek. De game heeft meer dan 100 nummers uit de jaren zestig waardoor je echt het gevoel krijgt je in die tijd te bevinden."
Mafia 3 komt op 7 oktober 2016 uit voor de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Houd voor een uitgebreide E3 preview de website in de gaten!