LittleBigPlanet 3 nieuwe features bekeken

Natuurlijk zijn er een boel nieuwe features die van toepassing zijn op de nieuwe personages Oddsock, Toggle en Swoop. Onze Michael heeft daar al iets over geschreven, dus in deze special zullen wij daar geen aandacht aan besteden.

Nieuw gereedschap

Nieuw in LittleBigPlanet 3 is de Blaster Handle. Verwacht hierbij geen sterk wapen dat vijanden omverblaast, maar nieuw gereedschap waarmee jij je eigen power-ups kunt creëren. Je leest het goed: met de Blaster Handle bedenk en maak je je eigen, unieke power-up voor Sackboy of die andere personages!

Het idee is simpel: met de Blaster Handle maak je dus je eigen wapen. Dit doe je door in pop-up menu, wat je inschakelt met rondje, eerst een soort materiaal te kiezen. Gebruik bijvoorbeeld cardboard. Hieruit kun je een van alles snijden, zoals een pistool, een kanon of een teleporteermachine. Elk apparaat wat jij creëert heeft zijn eigen unieke eigenschappen, waar je even mee moet puzzelen. Het vergt enige oefening, maar in no-time kun jij jouw eigen power-ups maken!

Het beste aan de Blaster Handle is de onbeperkte kracht die het item heeft; je kunt er in principe alles mee maken. Alleen jouw eigen creativiteit beperkt de eindeloze mogelijkheden waarvoor je de Blaster Handle kunt gebruiken.

Naast de Blaster Handle beschik je als Sackboy ook over de Pumpinator. Het is het eerste wapen dat je krijgt in de Little Big Planet3-singleplayer en je kunt er dingen mee wegblazen of naar je toe zuigen. De Pumpinator is ook te gebruiken in zelfgemaakte levels waar je op de volgende pagina meer over leest.

Je zult ook in aanraking komen met de Organisertron. De naam van het apparaat zegt het al een beetje, hiermee organiseer je iets en om precies te zijn gaat het om je queestes. Zo kun je verschillende queestes in de gaten houden en zelfs aan andere spelers laten zien.

Al die eerder gemaakte power-ups zijn nu ook makkelijk te verzamelen in de Sack Pocket. In dit handige zakje stop je al jouw power-ups en hoef je hem dus niet weg te gooien, iets wat in de eerdere delen wel moest.

Daarnaast heeft Sackboy ook de beschikking over de Blink Ball. Dit is een soort Portal-wapen waarmee je een balletje af kunt schieten op bepaalde blauwe achtergronden. Vervolgens kom je tevoorschijn uit de plek waar je net op hebt geschoten. Net zoals Portal ja, maar dan met maar ‘één’ portaal.

Dan is er ook de nog de Illuminator, een soort high-tech zaklamp. Dit klinkt niet echt behulpzaam, maar er zijn levels in LittleBigPlanet waarin het licht niet echt aanwezig is. Daar is de Illuminator dus perfect voor. Bovendien kun je er verborgen bonussen mee ontdekken die achter vreemde schilderijen zitten verstopt. Blijf dus goed rondkijken.

Sackboy krijgt ook nog de beschikking over de Hook Hat. Dit is niet een fashion item waardoor je het lappenpoppetje opfleurt, maar een handige hoed waarmee je aan rode lijnen door de levels heen ritst. Selecteer de muts met het vierkantje en gebruik vervolgens R1 om langs de lijnen te glijden.

Als laatste zijn er de Boost Boots. Deze kekke laarzen zorgen ervoor dat jij een veel grotere afstand kan overbruggen met Sackboy. Niet alleen maar een enkelvoudige sprong met kruisje, maar een echte Mario-achtige dubbel jump. En dat is hard nodig in sommige levels.