Niet alleen konden we de game zien en mochten we met de Just Cause 4 gameplay aan de slag tijdens gamescom, maar ook hadden we een interview met Maria Saint Martin, een van de designers bij de Avalanche Studios, de ontwikkelaar van de game. De ontwikkelaar maakte, net als de gameplay, duidelijk dat het draait om plezier. Die wordt alleen maar versterkt door alle nieuwe mogelijkheden van het vierde deel in de serie.

Je kunt het zo gek niet bedenken

Met de Just Cause 4 gameplay is meer mogelijk dan ooit tevoren. Dankzij een scala aan nieuwe mogelijkheden van Rico’s grijphaak kun je veel meer gekke creaties maken. De grijphaak heeft nieuwe mogelijkheden, waaronder de Air Lifter (ballonnen die je kunt opblazen met een druk op de knop) en Boosters (raketten die met een druk op de knop afgaan). Het zijn deze twee waarmee je vooral gekke creaties kunt maken als het op de Just Cause 4 gameplay aankomt.

Het komt er op neer dat wanneer je het kunt zien, je het waarschijnlijk ook kunt doen. Elke functie van de grijphaak heeft namelijk nog modificatiemogelijkheden (mods) die je nog specifieker te werk laten gaan. Je kunt met de Air Lifter bijvoorbeeld instellen hoe hoog de ballonnen iets laten vliegen. Hierdoor is de wereld van Just Cause 4 je eigen speeltuin.

Realisme in het plezier

Die mods zijn dan ook belangrijk, want de wereld is ondergedompeld in realistische fysica. Dat betekent dat wanneer je een auto de lucht in wilt tillen, je wel genoeg Air Lifters moet gebruiken en ze op de goede plekken moet vastbinden. Wanneer je met de mods vervolgens instelt dat de Air Lifters flink moeten gaan stijgen om de vliegende auto uit Harry Potter na te bootsen bent, krijg je het gevoel alsof de wereld aan je voeten ligt.

In theorie is het zelfs mogelijk om een leger van tanks achter je aan te laten komen als je maar genoeg gebruik maakt van de mogelijkheden van de grijphaak. Het is dan wel van belang dat je de instellingen goed zet en via een mod alles achter je aan laat komen. In de demo die we speelden was het helaas nog niet mogelijk om het in de praktijk te testen, maar het zou in theorie mogelijk moeten zijn.

Plezier maken met chaos

In de praktijk is het binnen enkele seconden al duidelijk dat de Just Cause 4 gameplay je handen doet jeuken. Niet alleen is het leuk om gewoon chaos te creëren in de wereld, maar ook het genieten van de destructie die je veroorzaakt voelt o zo heerlijk. Zo kregen we in onze demo de kans om de nieuwe grijphaak eens flink onder handen te nemen.

Het eerste wat we probeerden was natuurlijk om een container te veranderen in een vliegende raket, iets wat soepel verliep. Door wat Air Lifters en boosters te combineren vlogen we ervandoor. Zelfs als je er niet bovenop staat kun je altijd nog je grijphaak gebruiken om het als een platform te gebruiken. Het voegt een nieuwe dimensie toe met het feit dat je zelf aangrijppunten kunt creëren.

Meer dan wat hagel

Naast de vernieuwde grijphaak en de invloed van realistische fysica is er nog een groot nieuw element in de Just Cause 4 gameplay te vinden. Er is namelijk sprake van extreem weer dat zich in de game laat zien door middel van zandstormen in de woestijn, tornado’s in het grasgebied, sneeuwstormen in de bergen en onweersstormen in het regenwoud. “Alles wat je in het weer ziet, speelt zich in real time af”, benadrukt Maria Saint Martin, een van de designers binnen de studio. “Niets is nep, het is daar om te gebruiken.”

“Wanneer je de weersystemen begrijpt, kun je ze in je voordeel gebruiken.”

Elke extreme vorm van het weer heeft een andere tactiek nodig om er zonder kleerscheuren uit te komen, want het weer heeft invloed op Rico. Zo is het bij onweer van belang om onder het hoogste metalen punt te blijven, want die wordt getroffen door de bliksem. Avalanche Studios heeft dan ook alvast een tip voor spelers met betrekking op het weer: “Als je snel onder een helikopter vliegt wanneer het aan het onweren is, kun je het weer gebruiken om vijanden uit te schakelen.”

Variatie is koning

Die tip geeft Avalanche niet voor niets, want vijanden zijn in het nieuwe deel een stuk lastiger. Er zijn namelijk twee keer zoveel types aan vijanden in Just Cause 4 volgens Avalanche. Hierover is nog niet veel getoond, maar Avalanche verzekert dat elk type er nu anders uitziet en anders is om tegen te vechten.

Dit is niet het enige dat de vijanden moeilijker zal maken, want die vijanden zijn onderdeel van de Black Hand, een misdaadorganisatie die de touwtjes in handen heeft op het eiland. Doordat ze de baas zijn, hebben ze de mogelijkheid gehad om flink te experimenteren met wapens volgens Avalanche. Hier kun je wel een voordeel uithalen, want wanneer je een wapen van de Black Hand pakt kun je dat tegen hun gebruiken.

Verfrissende vijand

De Black Hand zal in het spel geleid worden door Gabriela, de eerste grote vrouwelijke schurk in de Just Cause serie. Hiervoor koos de studio bewust, omdat de studio een keer wat anders wilde doen. Avalanche heeft nog niet veel over Gabriela bekendgemaakt maar wanneer je gaat spelen zul je merken dat ze gecompliceerd is.

Dat Gabriela een grote rol gaat spelen in het verhaal is niet de enige manier waarop ze een nieuwe vijand is. In plaats van een cheesy en leuke vijand wil Avalanche nu een realistische vijand neerzetten met een interessant verhaal. De eerdere schurken waren namelijk toch wel een beetje over de top, maar dat zal in de Just Cause 4 gameplay dus wel anders zijn.

Een mysterieus verhaal

Over het verhaal zelf wilde de studio nog niet veel bekendmaken. Naast dat er bekend is dat de vijand onder leiding van Gabriela de Black Hand is en het eiland waar Rico heen gaat Solis heet, zijn er nog maar weinig details bekendgemaakt. De focus lijkt eerder op de Just Cause 4 gameplay te liggen, ondanks dat het verhaal een grotere rol gaat spelen dan in eerdere delen van de serie.

Het verhaal gaat dit keer namelijk over Rico die naar het eiland Solis komt om de geschiedenis van zijn vader te achterhalen. Ook wil hij weten wat er nou precies met zijn vader gebeurd is. Verder zullen de extreme weersomstandigheden een rol spelen in het verhaal (dus niet alleen in de gameplay), maar op welke manier is nog niet bekend.

Meer speelruimte op de kaart

Dat verhaal zal zich afspelen op Solis, een eiland dat zich in de vorm van de map vertaalt naar een bekende grootte. De kaart is namelijk net zo groot als die uit Just Cause 3, maar is een stuk verticaler dankzij de ravijnen en bergen. Hierdoor is de speelruimte van de game een stuk groter en je zult dan ook merken dat de wereld genoeg heeft om te ontdekken.

“De wereld van de game is gigantisch.”

Om die wereld te doorkruizen kun je gebruik maken van tal van nieuwe voertuigen, want de game kent meer voertuigen dan ooit te voren. Deze rijden nu allemaal een stuk beter dan in vorige games. “In de laatste game probeerden we de controls realistisch te maken, maar nu zijn we meer gericht op het plezier”, zegt Saint Martin. “We willen dat het leuk is om te rijden en de voertuigen hebben nu een tweede functie, want sommige auto’s hebben boosters of extra bommen.”

Just Cause 4 gameplay staat garant voor vermaak

Het moge duidelijk zijn dat Just Cause 4 zal draaien om een flinke dosis plezier die mede ontstaat door alle nieuwe mogelijkheden. Over het verhaal is nog niet veel bekend maar dat komt nog wel wanneer de game uitkomt op 4 december voor PlayStation 4, Xbox One en PC.

Check onze speciale gamescompagina voor nog meer specials, previews en hands-on’s van games die we zagen.