In gesprek met Pandemonium Screenplays
Er verschijnen maandelijks veel films. Maar voor zo een film op het witte doek verschijnt, wordt er eerst een screenplay geschreven. Er bestaan honderden screenplays en veel daarvan kun je met veel plezier lezen. Wij gaan het gesprek aan met Pandemonium Screenplays, een beweging die je wil laten lezen.
Pandemonium Screenplays bevindt zich in Santa Monica, Amerika, en wil mensen bewust te maken van het plezier dat je kunt halen uit het lezen van een simpele screenplay. Zo bestaan er duizenden screenplays die schreeuwen om gelezen te worden.
Natalie Leibert, administrator bij Pandemonium Screenplays, vertelt:
"Pandemonium Screenplays is een beweging om mensen aan te zetten meer screenplays te lezen, om zo het risico voor studio's te verkleinen betreffende wat mensen wel of niet interessant vinden. Ook bieden wij een platform voor schrijvers die een screenplay klaar hebben liggen, maar niet bij een studio terecht kunnen omdat die geen risico kunnen nemen",
In gesprek met Pandemonium Screenplays
Voor dit interview gaan we in gesprek met Aaron Davis (Creative Director en CEO), Natalie Leibert (Admin), Cassie Brown (Blogger) en Jerry Sampsons (bekijkt alle screenplays die worden ingestuurd). Zij vertellen ons onder andere waarom je beter al die dikke novels aan de kant kunt leggen, om in plaats daarvan een screenplay van je favoriete film te lezen.
Waarom zou iemand een screenplay moeten lezen?
Lezen doet iedereen wel. Al is het om een studieboek te leren, je Facebooktijdlijn door te spitten of om een spannend verhaal tot je te nemen. Maar lees je ook screenplays? Waarschijnlijk niet. Er zijn daarentegen een heleboel redenen om een screenplay te lezen.
"Het lezen van een screenplay opent een compleet nieuwe wereld", beweert althans Aaron Davis, CEO van Pandemonium Screenplays. "Laten we direct duidelijk zijn: het lezen van screenplays is geen vervanging voor het bekijken van films. We houden van beide en doen graag beide. Zie het als dat je eerst Game of Thrones leest en vervolgens de serie kijkt."
Het lezen van een screenplay moet je enthousiasmeren om uiteindelijk de bijbehorende film te willen zien. Zo trekt het je mee in een verhaal, waar je een beeld bij wilt vormen.
"We willen voornamelijk dat je gaat geven om personages, het verhaal en de wereld waarin alles zich afspeelt. "Ik kan niet wachten om de film te zien', moet de eerste gedachte zijn die door je hoofd schiet na het lezen van een screenplay.'"
Waar kun je een screenplay mee vergelijken?
Dit haakt direct in op wat Cassie Brown, blogger bij Pandemonium Screenplays, over screenplays weet te vertellen. Het lezen van een screenplay is namelijk vergelijkbaar met het bekijken van een film. Je fantasie krijgt de vrije loop en zelf 'ontwikkel' je een film.
"Het lezen van een screenplay is vergelijkbaar met het lezen van een instructieboekje. Je ziet hoe het eruit ziet, het plan erachter en alles wordt voor je uitgezet. Door een screenplay te lezen krijg je mee hoe het is om het eindproduct te maken. Screenwiters geven je de tools om zelf je eigen eindproduct te maken."
Ook Natalie Leibert, administrator bij Pandemonium Screenplays, heeft hier iets aan toe te voegen. Zo kun je op die blauwdruk volledig je eigen verbeeldingskracht loslaten.
"Bij het lezen van een screenplay bepaal jij zelf hoe je alles voor je ziet. Je bent als ware zelf de regisseur van je eigen film! Je kiest zelf welke beroemde acteurs je in de rol van je favoriete personages ziet en je alles als een film voor je ziet."
Het lezen van een screenplay geeft veel vrijheid. Je favoriete acteurs komen allemaal voor in je film. Ben jij bijvoorbeeld een enorme fan van Leonardo DiCaprio, dan kun je fantaseren dat hij de hoofdrol vertolkt in de screenplay die je op dat moment leest.
Moeten we de novels aan de kant leggen?
En met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol van je favoriete film, kan die screenplay misschien wel erg vlot weglezen! Aaron Davis vertelt dat het sneller leest dan een novelle.
"Je kunt een screenplay in 1.5 tot 2 uur volledig uitlezen. Als je een novel leest ben je hier al snel 4-10 uur aan kwijt. Als je een heel verhaal wilt lezen binnen minder tijd, dan zit je bij een screenplay sowieso goed."
Je kunt het eigenlijk vergelijken met het bekijken van een film, het duurt ongeveer even lang.
"Een pagina screenplay staat ongeveer gelijk aan een minuut op het witte doek. Er staan zelden dingen in een script die er niet toe doen, want alles is belangrijk voor het verhaal. Wanneer een screenplay wordt geschreven moet je dit vergelijken met een kaartenhuis. Als je iets weghaalt kan het zo zijn dat het verhaal uit elkaar valt."
Hierdoor wordt het plots veel aantrekkelijker om geen boek meer te lezen, maar over te stappen op het lezen van een screenplay. Je kunt plots veel meer verschillende dingen lezen!
Wat moet ik dan nu lezen?
Door de jaren heen zijn er een hoop verschillende films verschenen en er is dan ook een uitgebreide bibliotheek aan keuzes. Toch heeft iedereen zijn favorieten. Vanuit Pandemonium Screenplays hebben we daarentegen wel één aanrader meegekregen: de screenplay van de film Memento. Het scenario hiervan ontving een nominatie voor de Golden Globe en Oscars. Ook kreeg de film uiteindelijk een hoop lovende recensies.
Aaron Davis vertelt:
"Persoonlijk vind ik Memento de beste screenplay die ik ooit heb gelezen. Ik hou van het gevoel dat deze psychologische thriller achterlaat. Ik ben weg van al die psychologische desoriëntatie die jij en het hoofdpersonage meemaken."
Memento is oorspronkelijk verfilmd door Christopher Nolan, de regisseur achter Conception en de drie Batman-films waaronder Batman The Dark Knight. In het verhaal volg je een personage dat leid aan amnesia. Hij weet niet meer wat er allemaal met hem is gebeurd, behalve dat zijn vrouw is vermoord door éne 'John G.' Hij wil wraak!!
Wie zijn nu goede screenplaywriters?
Maar naast het script van Memento zijn er nog andere verhalen van erg goede screenplayschrijvers. Zo hebben we ook gevraagd of de mensen van Pandemonium Screenplays enkele namen kunnen noemen. Jerry Sampson kwam zeker met een naam aan.
"Kijk bijvoorbeeld eens naar de klassieke verhalen van William Goldman (Butch Cassidy & The Sundance Kid, Princess Bride). Je ziet daarentegen pas echte innovatie tijdens de afgelopen 20-25 jaar."
Het loont volgens Sampsons zeker om de volgende namen eens op te zoeken:
"Screenwriters zoals Christopher Nolan (Memento, Inception) en Quentin Tarantino (Pulp Fiction, The Hateful Eight), en de Coen Brothers (Barton Fink, Fargo) hebben zeker naam weten te maken doordat ze de grenzen opzochten en zich niet per se vasthielden aan het klassieke idee dat een scenario 3 actes moet kennen."
Natalie Leibert, admin bij Pandemonium Screenplays, voegt hier ook nog aan toe dat Woody Allen een erg goede scenarioschrijfster is. Hij begon met zijn carriere toen hij pas vijftien jaar oud was! Ze is voornamelijk bekend door haar romantische komedies uit de jaren '70.