Het kwam in de review al ten sprake. New York is misschien een van de meeste gekozen omgevingen in zowel films als games. Wanneer alle games en films zich in een universum hadden afgespeeld, was New York al honderden keren met de grond gelijk gemaakt. Ubisoft koos ook voor deze speelomgeving, maar is hier verstandig aan gedaan?

Je eerste stappen in New York

Aan het begin van de game zie jij jezelf in een helikopter over New York heen vliegen, waarbij je al snel een indruk van de stad krijgt. Hij is gigantisch, staat in brand en ziet er zelfs van boven gehavend uit. Rook komt uit gebouwen, stroom is veelal uitgevallen en gebroken ramen zijn makkelijk te zien vanaf de hoogte waarop je naar een gebied toevliegt. De introductievideo heeft je al een inleiding gegeven over de ellende die gaat komen, maar de ervaring begint pas echt wanneer jij voor het eerst deze helikopter uit stapt.

Het succes van The Division - Library

Alle hoop is op jou gevestigd

Voor je de helikopter uit stapt heb je al kennis gemaakt met een klein gedeelte van de omgeving die voornamelijk werd gebruikt om je de controls uit te leggen. Pas het gedeelte na deze introductie laat je kennis maken met New York hoe de stad echt is. Het is dan ook volledig terecht als we zeggen dat Massive een geweldige open wereld heeft neergezet.

Als je je eerste stappen zet, zie dat de grond bezaaid is met bodybags. Tientallen lijken betegelen de grond op een macabere wijze en onderstrepen de serieuze toon die uit de openingstrailer voortkwam. In de verte zie jij de skycrapers van het New York in brand staat. Jij bent de laatste hoop voor deze voormalige wereldstad.

Terwijl je je inbeeldt wat er allemaal aan deze chaos vooraf heeft moeten gegaan, maak jij je weg naar het volgende punt. Je stapt een facilitaire tent door en komt direct in het kloppende hart van Amerika terecht. New York is klaar om ontdekt te worden.

Het succes van The Division - Metro

Ubisoft en werkelijkheidsgetrouw

Uit games als Assassin’s Creed weten we dat Ubisoft een reputatie heeft om steden tot in detail uit te werken. Iconische landmarks zijn voor een stad als New York dan ook niet zeldzaam. De ontwikkelaar heeft er alles aan gedaan om het gevoel van New York zo goed mogelijk te vangen en dit is dan ook gelukt. Het succes van The Division is namelijk te wijten aan zijn herkenbaarheid.

Madison Square Garden, Times Square, de Flatiron Building en Rockefeller Center zijn enkele voorbeelden van deze landmarks die tot in detail in de game verwerkt zitten. Zo zorgt niet alleen het isolerende gevoel van de wolkenkrabbers voor het Manhattan-gevoel, maar ook deze iconische gebouwen zetten de natuurgetrouwe sfeer neer. Zo is je Base of Operations gemodelleerd naar de Penn Station Post Office.

Ondanks dat het gebied een totaal verstedelijkt gebied is zonder natuur, voelt New York als een super diverse omgeving aan. Op straat, in tunnels, bouwputten, metrotunnels en loodsen. Al deze speelomgevingen zijn aanwezig en zorgen dat het geen eentonig geschiet in dezelfde omgevingen wordt. Toch was het gaaf geweest als Central Park aanwezig was en de toevoeging van natuur liet zien. Hier moeten we helaas op wachten tot de DLC. Wel weten we dat dit park wordt gebruikt als massagraf. Spannend.

Het succes van The Division - Echo

Lopen door een echo van het verleden

De parken voelen alsof er mensen hebben gelopen, de bouwputten alsof het werk elk moment weer door bouwvakkers opgepakt kan worden en de tunnels alsof er gisteren mensen naar hun werk gingen. Het is de perfecte mix die gemaakt is tussen het lopen op openbare plekken en het struinen door nauwe plekken. Het is gelukt om een wereld neer te zetten die voelt alsof er geleefd is, alsof er mensen liepen. En dan is niet alleen door de echo’s!

Met New York heeft Ubisoft een locatie gekozen die riskant was, omdat er hier een enorme loep op ligt. Het is vaak gedaan en vrijwel iedereen kent het. Desondanks is het Massive gelukt om New York als speelomgeving neer te zetten die geweldig de reactie van de mensheid laat zien op een wereldwijde pandemie. Is dit dan hoe de bom-loze Apocalypse eruit ziet?

Massive zet keiharde versie van New York neer

De lat voor spelwerelden is met The Division verhoogd en New York is één van de sterkste factoren van het succes van The Division kent. Het biedt veel variatie in terrein en zou bijna het hart van de commerciele wereld genoemd kunnen worden. De riskante zet van Ubisoft betaalt zich meer dan uit en je zult je vaak zat vergapen aan de vormgeving van alles wat de stad te bieden heeft.