Tijdens de demonstratie van de Ghost of Tsushima gameplay werd allereerst een goede blik geworpen op de wereld en de invulling daarvan. Zo kon er over de schouder van hoofdpersoon Jin Sakai meegekeken worden over de graslanden van Otsuna en was te zien hoe alle beplanting dynamisch reageerde op de aanwezige weereffecten. De demo nam daarna qua intensiteit wat toe als de protagonist op zijn paard een groep vijanden tegemoet gaat.

Hier wordt de overgang gemaakt naar de combat die de game rijk is. Met een paar soepele zwaardbewegingen worden een aantal vijandelijke soldaten zonder pardon open gesneden. De gameplay is te vergelijken met die van bijvoorbeeld het recente Assassin's Creed Origins. Tijdens het vechten moeten slagen getimed en aanvallen ontweken worden.

Het laatste segment laat ten slotte zien dat de game ook enkele platformelementen bevat. Onder andere met behulp van een grappling hook weet Sakai zich makkelijk bovenop een gebouw te manoeuvreren, om zo een tactisch voordeel te behalen. Gameplay en cutscenes gaan naadloos in elkaar over, waardoor de ervaring als een geheel aanvoelt.

Ghost of Tsushima gameplay niet de enige onthulling tijdens E3 2018

Het debuut van de Ghost of Tsushima ging helaas niet gepaard met een releasedatum voor de vechtgame. Daarvoor moet nog iets langer gewacht worden. De nieuwe game van ontwikkelaar Sucker Punch was niet de enige titel die aanwezig was tijdens de persconferentie van Sony. Zo werd er voor het eerst The Last of Us Part II gameplay getoond, waarin Ellie flink aan het huishouden is.