Geen game is perfect, hoe erg fans het soms ook kunnen laten lijken alsof dat wel zo is. Uiteindelijk blijkt altijd dat er iets net niet fijn is. Misschien is dat een boss, of een puzzel die veel moeilijker is dan de rest. Maar minstens zo vaak is het dat ene level. Dat ene level dat net iets langer is dan je zou willen, of net iets moeilijker, en daarmee de hele balans van de game verstoort.

5. Water Temple (Ocarina of Time)

Ocarina of Time is misschien wel de meest bejubelde game aller tijden. Maar voor iedere gamer die claimt dat dit de beste game ooit is, is er iemand die zegt: ‘maar de Water Temple is het slechtste level ooit’. Soms zijn die twee mensen dezelfde persoon.

Binnen de context van frustrerende game levels is de Water Temple niet per se moeilijk, want het probleem zit eerder in de vele hoekjes en gaatjes die je over het hoofd kunt zien. Nu zou een Zelda-kerker wel saai worden als alle sleutels voor je voeten worden geworpen, maar de ontwerper van de Water Temple heeft besloten dat je niet even snel terug kunt. Sleutels en deuren waarvoor je ze nodig hebt zijn bijna nooit op dezelfde verdieping. Dat betekent dat als je een sleutel gemist hebt, je de waterstand in de tempel moet veranderen. Dat lijkt misschien een kleine moeite, maar heen en terug komt het al snel uit op 3 keer of meer. En dan hopen dat je niet nog een sleutel hebt gemist.