Ben gewoon is benieuwd naar jullie reactie. Vooral natuurlijk omdat dit bij jullie gebeurd. Ik zal het artikel er even bij halen:

De jongerenafdeling van D66 (Jonge Democraten) is van plan om de komende tijd gratis xtc-pillen uit te delen in onder meer Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Met deze actie wil D66 bepleiten dat xtc beter uit de illegaliteit gehaald kan worden. Vaak zijn drugs die in het uitgaanscircuit worden gekocht vervuild, wat grote gezondheidsrisico's met zich meebrengt

Het gebruik van XTC is een gezondheidsprobleem volgens de JD. De herkomst en de ingrediënten van de pillen zijn niet bekend; dit maakt de risico's van het gebruik onaanvaardbaar groot.

Op koningsnacht, Koningsdag en tijdens het gehele festivalseizoen worden er op grote schaal door jongeren xtc en andere partydrugs gebruikt, staat te lezen in de verklaring.  'Met het huidige Nederlandse drugsbeleid zorgt dit gebruik voor gevaarlijke situaties', schrijft de JD. 'Ongelukken met dodelijke afloop komen ieder jaar weer voor.'

In de verklaring staat verder dat 'de productie en het gebruik van XTC uit de illegaliteit gehaald moeten worden en vervolgens streng gereguleerd worden. Een ontmoedigingsbeleid, hogere kwaliteitseisen en gedegen voorlichting moeten het aantal drugsdoden sterk omlaag brengen. Met de opbrengsten uit accijnzen, zoals die ook voor tabak en alcohol gelden, moeten de kosten hiervoor dekken en tellen verder op bij de algehele belastinginkomsten van de staat.'
Bron: AD.NL
De politiek wordt steeds gekker, ik denk dat ik wel mis gaat 
Waarom zijn sommige mensen zo? Ik snap niet hoe hun hersenen werken --'
Ik bedoel, kun je niet gewoon "normaal" leven en denken? XTC hoort niet in onze samenleving en dat moet zo blijven ook. Je kunt het beter verbannen dan denken over de kwaliteit van die pilletjes. Dat hele drugsgedoe vind ik niet kunnen. Telkens als ik in de trein zit richting Delft, zit er altijd eentje die naar drugs stinkt. Die stank is gewoon unbearable D:<
Ik zag het al ja, haha. No way dat dit door gaat. 't Is simpelweg illegaal om XTC uit te delen, dus al waren ze dit serieus van plan, dan had de politie er wel een stokje voor gestoken. Maar goed, op D66 stem ik dus ook niet meer.
De illegale drugs is dus vervuild. De logica van D66 is dan om 'goede' pillen uit te delen. Alsof dat het probleem gaat verhelpen  
De logica van progressieven is dat als één verandering goed heeft uitgepakt (gedogen van iets relatief onschuldig als wiet bijvoorbeeld) dat je dat dan kunt doorzetten naar alles (zelfs niet onschuldige shit gedogen). Al zal deze 'actie' wel gewoon zijn om de discussie aan te wakkeren.  
Ubiy;n466128:
De logica van progressieven is dat als één verandering goed heeft uitgepakt (gedogen van iets relatief onschuldig als wiet bijvoorbeeld) dat je dat dan kunt doorzetten naar alles (zelfs niet onschuldige shit gedogen). Al zal deze 'actie' wel gewoon zijn om de discussie aan te wakkeren.  

Ach, als iemand het wil gebruiken doet hij dat toch wel. Het is niet alsof deze drugs nu moeilijk te vinden zijn volgens mij. Als het legaal is verdienen we er tenminste nog wat aan
als je die dingen wilt nemen ga je gang free for all
fablex;n466130:

Ach, als iemand het wil gebruiken doet hij dat toch wel. Het is niet alsof deze drugs nu moeilijk te vinden zijn volgens mij. Als het legaal is verdienen we er tenminste nog wat aan

Het is tegenwoordig ook niet meer zo moeilijk om een keukenmes te pakken en iemand neer te steken. Daarvoor geldt ook 'als iemand het wil, doet ie het toch wel'. Maar dat betekent niet dat we moord met keukenmessen maar moeten legaliseren. Dit is natuurlijk een extremer voorbeeld, maar t gaat om het idee. Waarom iets legaliseren omdat een groep mensen zich toch niks van de regels aantrekt? Dan krijg je na een tijd een fucked up society. Bij wiet vind ik idd dat ze er best zelf aan kunnen gaan verdienen want dat is toch al gedoogd, een systeem wat nergens op slaat. Maar als we nu ook al harddrugs gaan legaliseren, waar gaat het dan heen met dit land?
fablex;n466130:

Ik vind dat de overheid hier moet laten zien dat (bepaalde) drugs slecht zijn en veel risico met zich meenemen. Het feit dat het makkelijk te krijgen is, betekent niet dat je het dan maar moet legaliseren. Nee, je moet dan juist harder optreden. Betere controles, hogere straffen; oftewel het risico enorm verhogen. Dan zullen er nog steeds mensen zijn die ermee doorgaan, maar dat soort lui zijn sowieso niet tegen te houden en zijn toch al 'verpest'. 
Het verschil met moord en andere criminele activiteiten is dat je met drugs jezelf vooral kwaad kunt doen. Waarom zou mij dat uitmaken? Enige probleem zijn de kosten achteraf misschien (maar laten we eerlijk zijn, hoeveel kost het onze samenleving wel niet aan kosten omdat mensen ongezond eten en niet sporten?) en dat iemand onder invloed bijv. in de auto stapt en iemand aanrijd (kan ook met alcohol en gebeurt veel vaker) of de controle kwijtraakt en iemand kwaad doet (maar hier ben ik verder geen expert van, dus weet niet wat de risico's precies zijn).

Het risico op dingen enorm verhogen helpt volgens mij niet zoveel. Het heeft vooral te maken met de pakkans, welke in Nederland voor tal van zaken al enorm klein is, neem bijv. inbraak en straatroof.

'Waar gaan we heen met dit land' is een beetje een loze zin. Dat dachten mensen 100 jaar geleden ook over tal van dingen die we nu als normaal beschouwen.

Ik zeg niet, iedereen mag maar 100 kilo cocaine in huis hebben en vrolijk op straat dealen, maar ik zie geen problemen als mensen in het weekend eens wat naar binnen snuiven in hun eigen huis. Zolang anderen er geen last van hebben, mag je van mij doen met je lichaam wat je wilt. Want de meeste overlast voor anderen die drugs veroorzaakt is toch de slechte types, het dealen op straat en geweld dat erbij komt kijken soms.
Wow, ja. Ik heb überhaupt nog nooit drugs gedaan. Nee, maar volgens mij hebben we het hier gewoon over een gevalletje rücksichtslos publiciteit trekken. Het lijkt me toch wel helemaal van de zotte dat die gasten straks op straat drugs staan uit te delen. En anders ... doorverkopen die handel!
  fablex;n466165:
Enige probleem zijn de kosten achteraf misschien (maar laten we eerlijk zijn, hoeveel kost het onze samenleving wel niet aan kosten omdat mensen ongezond eten en niet sporten?) en dat iemand onder invloed bijv. in de auto stapt en iemand aanrijd (kan ook met alcohol en gebeurt veel vaker) of de controle kwijtraakt en iemand kwaad doet (maar hier ben ik verder geen expert van, dus weet niet wat de risico's precies zijn).

Het gaat veel dieper dan kosten. Het gaat om normen, waarden en moraliteit. Als een  groepje mensen zichzelf helemaal de tyfus in werkt met vergif, maakt me dat vrijwel niets uit. Eigen schuld. Maar het moment dat je dit de norm gaat maken (niet roken = niet cool, geen drugs = niet cool, geen alcohol = niet cool, of straks dus nog erger geen xtc/hard drugs = niet cool) verpest je de hele maatschappij. Het veroorzaakt weglopen voor problemen en plezier creëren waar het niet is + een bizar idee dat 'alles een feestje is'. Waarom mensen altijd maar op vrijheid en kosten terugslaan is mij echt een raadsel. 
Het risico op dingen enorm verhogen helpt volgens mij niet zoveel. Het heeft vooral te maken met de pakkans, welke in Nederland voor tal van zaken al enorm klein is, neem bijv. inbraak en straatroof.

Pakkans verhogen = risico verhogen. 
Ik vind het een beetje een raar argument om alles maar toe te staan zolang je er maar 'geen anderen kwaad mee doet', of geen schade aanricht oid. XTC is niet voor niets harddrugs. Dat betekent dus dat het gewoon ongezonde troep is. Sure, het gaat vast ook heel vaak goed en dan hebben die mensen de tijd van hun leven woehoe, maar het gaat ook heel vaak fout (ook als de pil gewoon goedgekeurd is) en geen enkele overheid zou zoiets moeten stimuleren door het te legaliseren. Je ziet nu al dat Amsterdam één grote wiettrekpleister is voor toeristen omdat dat hier gedoogd wordt. Ik heb echt geen zin om straks door Amsterdam te lopen en constant tegen toeristen op te botsen die stijf staan van de pillen. Sure, als het zich zou beperken tot mensen die een beetje coke snuiven in het weekend op hun zolderkamer, dan klinkt het idd niet als iets waar we iets op tegen zouden moeten hebben. Maar dat iets zich binnen de perken houdt is nooit het geval. De alcoholgrens is ook niet voor niets omhoog gegaan naar 18, omdat te veel 16jarigen zich in coma zopen. Maak XTC legaal en voor je het weet stromen de ziekenhuizen over van domme mensen die geen mate weten te houden. 
Denk je dat die alcoholgrens ook maar enige invloed heeft dan? Volgens mij dronk iedereen eerder ook voor zijn 16e al wat. Dat gaat echt niet veranderen. In Amerika is de grens 21. Wordt daar nou minder gedronken door 16- en 18-jarigen?

Jij hebt het over overlast, maar is die er ook niet als het illegaal is, juist doordat de handel dan op straat is? Daarna is het gewoon taak aan de politie om alles in de gaten te houden, net als nu - hoe effectief dat nu is, is weer een ander verhaal. Als iemand nu overlast geeft door invloed van alcohol of wiet is dat ook al verboden en moet er ingegrepen worden.

Ongezonde troep. Tsja, dan gaat het dus om mensen beschermen tegen zichzelf? Dan zouden we eigenlijk alcohol ook moeten verbieden, want dat levert ook genoeg doden op. Mogen mensen dan nog op wintersport, dat heeft mij al twee ziekenhuisbezoeken opgeleverd. Dat blijft zo.

Het gaat hier niet om een free for all met bergen XTC en cocaine op elke straathoek, maar voor de mensen die de keuze willen maken een gelimiteerde verkoop. Ik ben er verder niet expliciet voor om dat te gaan doen, maar als mensen daar behoefte aan hebben en er is een meerderheid voor, dan zie ik geen probleem. Ik vind het gewoon een beetje gek als mensen iets op voorhand al afschrijven omdat het zogenaamd 'niet moreel' of 'slecht voor de samenleving' is. Dat moet de samenleving maar lekker zelf met z'n allen bepalen

Er zit verder wel een groot verschil tussen de straf en pakkans, Ubiy. Je kunt voor elke inbraak 10 jaar cel geven, maar als slechts 10% wordt gepakt is dat zinloos. Geef je 1 jaar en kun je dat geld investeren om die kans op te schroeven naar 50% (even random voorbeelden), dan is dat veel beter.
Bij mijn risico gebruikte ik zowel straf als pakkans. Betere controles, hogere straffen. Daarnaast kan een groot gedeelte van de samenleving niet eens voor zichzelf bepalen of ze dingen wel of niet moeten doen. De overheid mag ze daar in begeleiden door verbod op te leggen. De alcoholgrens heeft ook zeker zin. Zelfs nu al, terwijl het net is ingegaan zie ik in de generatie van mijn zusje minder gebruik. Natuurlijk, die enkelen die dan maar in een keet of thuis gaan zuipen blijven erbij zitten, maar die had je anders ook gehad. Die mensen zijn niet te stoppen en daar hoeven wij ook geen medelijden mee te hebben. 

Sowieso Amerika vergelijken met een Europees land = lol. 
Oke, dan pak je Engeland, daar is het toch ook 18? Wordt genoeg gedronken denk ik

Maar je zegt het nu zelf. We moeten mensen tegen zichzelf beschermen. Dat is simpelweg iets waar ik niet aan wil beginnen. Als iemand een keuze maakt, is dat zijn keuze. Je kunt advies geven en iemand begeleiden, maar uiteindelijk is hij vrij om te doen wat hij wil - zolang het alleen op zichzelf betrekking heeft. Dus stel iemand wil een wet waardoor opeens iedereen verplicht paars haar moet, dan ben ik het er niet mee eens. Wil iemand voor zichzelf daarmee rondlopen, ga je gang. Maar ik denk niet dat we daar verder uit gaan komen
Het punt is gewoon: mensen kunnen niet kiezen. Ze hebben daar het niveau niet voor. Ze begrijpen niet hoe gevaarlijk veel stoffen zijn die wij innemen (en ja, dat gaat veel verder dan drugs) zonder er überhaupt bij na te denken. Alles wat goedgekeurd is op dit moment wordt door velen gezien als veilig, terwijl dat gewoon dikke bullshit is. Effecten van roken, alcohol en softdrugs worden zo zwaar onderschat en dat komt alleen maar doordat erover wordt gesproken alsof het niet zo schadelijk is. Make that a cat wise. Ga je daar ook nog hard drugs bij nemen, dan zijn helemaal de rapen gaar. 

Mensen horen graag dat het niet schadelijk is en dat nemen ze dan maar voor waar. Vorige week nog een artikel over een fles wijn per dag dat dat niet schadelijk is. Iedereen op FB deelt dat omdat ze fucking blij zijn dat ze weer meer kunnen gaan zuipen. Komt er over een maand een artikel vrij over hoe schadelijk een fles per dag is en je hoort niemand erover. Iedere vrijheid die je geeft wordt met open armen ontvangen en zwaar misbruikt. Welkom in de westerse wereld waar we slim genoeg zijn om met vrijheid om te kunnen gaan. Niet dus. 
Volgens mij is de fles wijn een glas wijn dat kan. Een fles lijkt me wat extreem

Ik vind alleen de gedachte 'mensen zijn te stom om zelf te kiezen' altijd zo gevaarlijk. Dat kan zo enorm doorslaan, want waar stel je dan de grens? Moeten we voor mensen gaan bepalen hoeveel uur per week ze mogen werken? Want die overuren die we hier soms draaien zijn vast ook niet altijd gezond. Waarom verbieden we alcohol dan niet compleet? En waarom mogen mensen dan zelf nog de snelheid in hun auto bepalen? Limiteer alles op 130, want harder mag je toch niet!

Daarnaast zet je jezelf dan ook boven de rest van de samenleving. Want natuurlijk kunnen jij en ik wel die keuze maken, alleen 'de rest' niet, die moet beschermt worden. Probleem: die rest denkt precies hetzelfde over ons

Eigenlijk komt alles dan terug op educatie en voorlichting, waarbij scholen meer ruimte moeten maken voor gezondheid en voedsel. Maarja, dat zijn nou niet echte hippe onderwerpen waarin je als 12 tot 18 jarige in geïnteresseerd bent. 
oke ik ga gewoon neit stemmen
fablex;n466181:
Volgens mij is de fles wijn een glas wijn dat kan. Een fles lijkt me wat extreem

Ik vind alleen de gedachte 'mensen zijn te stom om zelf te kiezen' altijd zo gevaarlijk. Dat kan zo enorm doorslaan, want waar stel je dan de grens? Moeten we voor mensen gaan bepalen hoeveel uur per week ze mogen werken? Want die overuren die we hier soms draaien zijn vast ook niet altijd gezond. Waarom verbieden we alcohol dan niet compleet? En waarom mogen mensen dan zelf nog de snelheid in hun auto bepalen? Limiteer alles op 130, want harder mag je toch niet!

Daarnaast zet je jezelf dan ook boven de rest van de samenleving. Want natuurlijk kunnen jij en ik wel die keuze maken, alleen 'de rest' niet, die moet beschermt worden. Probleem: die rest denkt precies hetzelfde over ons

Eigenlijk komt alles dan terug op educatie en voorlichting, waarbij scholen meer ruimte moeten maken voor gezondheid en voedsel. Maarja, dat zijn nou niet echte hippe onderwerpen waarin je als 12 tot 18 jarige in geïnteresseerd bent. 

Ik zet mijzelf dan niet boven de samenleving. Ik moet mij namelijk zelf ook aan de regels houden. Het is een fles overigens (bron (bullshit): www.telegraaf.nl/gezondheid/22535555/___Fles_wijn_per_dag_is_niet_slecht___.html).

Bovendien trek je altijd een lijn. Ik ben gewoon voor om die lijn verder te trekken dan waar het nu is. 
Aaaaaahahahahaha een fles per dag omg. Als ik een fles per dag zou drinken was het elke dag feest en had ik denk ik voor het einde van het jaar geen geheugen meer over. Wat een mongolen. Hebben ze nog nooit van Korsakov gehoord??????? Of is het niet slecht voor je om alles constant te vergeten?? Ik moet soms echt huilen om de wereld.
Sommige van die reacties. Mijn god...
Het ging volgens andere sites om een neppil, maar het is even goed vreemd dat ze dit doen. Overigens kun je xtc pillen gewoon 'gratis' laten controleren bij verschillende instanties. Dus voordat je gaat gebruiken een controle uitvoeren en de kans is al gelijk veel minder klein dat er iets gebeurd. Want wie verstandig gebruikt kan niets gebeuren of in ieder geval net zoveel als met alcohol. Alcohol is namelijk ook een hard drug en die is ook gewoon toegestaan omdat alcohol drinken al eeuwen normaal is. Als we al sinds de middeleeuwen aan de xtc hadden gezeten (Wat volstrekt onlogisch is maar ok) en niet aan de alcohol, voerde we waarschijnlijk deze discussie nu over drank i.p.v. over pillen.
Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij of zij wilt doen en iets verbieden wekt altijd alleen maar meer de zin op dan wanneer iets is toegestaan. Daarnaast kom je er toch wel aan. Bij ons in de stad kun je ongeveer letterlijk op elke hoek van de straat een zakje sos krijgen. Ik heb iemand zelf al de bijnaam 'de sosneger' gegeven omdat ie in sos dealt. Dus ja... het is tegenwoordig zo simpel om aan die zooi te komen. En handhaven gaat gewoon moeilijk, want ze verzinnen er van alles op.
Overigens vind ik wel dat iedereen zelf moet weten wat hij in zijn lichaam stopt, maar ik merk wel dat mensen met drank veel meer last geven dan mensen die een pilletje hebben genomen. Ik heb altijd gezellige en vrolijke gesprekken met mensen die xtc op hebben en niemand daarvan heeft mij nog ooit lastig gevallen.
Black Widow;n466199:
Het ging volgens andere sites om een neppil, maar het is even goed vreemd dat ze dit doen. Overigens kun je xtc pillen gewoon 'gratis' laten controleren bij verschillende instanties. Dus voordat je gaat gebruiken een controle uitvoeren en de kans is al gelijk veel minder klein dat er iets gebeurd. Want wie verstandig gebruikt kan niets gebeuren of in ieder geval net zoveel als met alcohol. Alcohol is namelijk ook een hard drug en die is ook gewoon toegestaan omdat alcohol drinken al eeuwen normaal is. Als we al sinds de middeleeuwen aan de xtc hadden gezeten (Wat volstrekt onlogisch is maar ok) en niet aan de alcohol, voerde we waarschijnlijk deze discussie nu over drank i.p.v. over pillen.
Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij of zij wilt doen en iets verbieden wekt altijd alleen maar meer de zin op dan wanneer iets is toegestaan. Daarnaast kom je er toch wel aan. Bij ons in de stad kun je ongeveer letterlijk op elke hoek van de straat een zakje sos krijgen. Ik heb iemand zelf al de bijnaam 'de sosneger' gegeven omdat ie in sos dealt. Dus ja... het is tegenwoordig zo simpel om aan die zooi te komen. En handhaven gaat gewoon moeilijk, want ze verzinnen er van alles op.
Overigens vind ik wel dat iedereen zelf moet weten wat hij in zijn lichaam stopt, maar ik merk wel dat mensen met drank veel meer last geven dan mensen die een pilletje hebben genomen. Ik heb altijd gezellige en vrolijke gesprekken met mensen die xtc op hebben en niemand daarvan heeft mij nog ooit lastig gevallen.

Jij hebt het nu over overmatig drankgebruik en dat is idd mega irritant bij heel veel mensen (inclusief mezelf op slechte dagen, lol), maar je vergeet er wel bij te zeggen dat je bij drank behoorlijk wat moet drinken om irritant dronken te worden. Als je dezelfde hoeveelheid pillen achterover tikt als de hoeveelheid bier die je normaal op een avond drinkt dan lag je nu al lang op de intensive care. Het gaat erom dat mensen geen maten kunnen houden en als iets leuk is dan willen ze al snel meer en meer. Bij harddrugs heb je VEEL sneller een OD dan bij alcohol. Het is dus veel gevaarlijker. Bovendien is drie pillen slikken veel makkelijker dan 15 bier drinken. Nu ben jij slim genoeg om mate te kunnen houden, maar vergeet niet dat de meeste tieners een minder stel hersenen hebben dan jij. Dan is het maar beter om het ze zo moeilijk mogelijk te maken om aan die shit te komen. Bovendien ligt het volgens mij sterk aan je omgeving of je makkelijk aan drugs kunt komen of niet, want ik zou bijvoorbeeld geen flauw idee hebben hoe of waar of bij wie ik terecht zou kunnen. Iemand anders dan ik weet dat wss ook niet en doet daarom geen drugs, maar als ie het gewoon in een winkel zou kunnen halen waarschijnlijk wel. 
Het is als Ubiy zegt, zij die het echt willen doen het toch wel maar die zijn toch al 'verpest'. Maar als je zoiets legaliseert, dan wordt het opeens voor iedereen een stuk makkelijker om je te laten 'verpesten'.
Ik weet ook zeker dat tieners etc een stuk minder zouden roken als er een verbod zou zijn op tabak en ik weet ook vrij zeker dat er een stuk minder tieners zichzelf in coma zuipen nu ze toch niet meer de discotheken in kunnen. Sure, zij die het echt willen vinden wel een manier om aan fake ID's te komen etc. (Lees: mn zusje), maar daarvoor geldt hetzelfde als wat ik hierboven zei.
Log in om mee te doen met deze discussie op het XGN Forum. Nog geen account? Registreer nu!