Op haar eigen gecreëerde evenement liet EA afgelopen weekend al weten dat de crème de la crème van voetbaltoernooien in FIFA 19 zit: de Champions League. En tijdens onze hands-on wees EA ons daar dan ook op; de wedstrijd die wij speelden was namelijk de befaamde Champions League finale.

FIFA 19 hands-on

Nog realistischer

We hadden de keuze uit meerdere sterrenteams, zoals Paris Saint Germain, Real Madrid, Manchester City, Tottenham Hotspur en Juventus. Elk team speelt, net zoals in het echt, zijn eigen spel. Juventus moet het vooral hebben van zijn befaamde ijzersterke verdediging, met Chiellini die zich daadwerkelijk voor elke bal gooit. Tottenham Hotspur is daarentegen van het snel rondtikken, spelers die wisselen van flanken en zo snel mogelijk richting het doel van de tegenstander gaan.

Dit aspect voegt meer realisme toe aan FIFA 19. Iets wat wij erg terugzagen in de zogenaamde 50/50 gevechten. Spelers knokken echt met elkaar om elke bal en componenten als kracht en snelheid spelen inderdaad nog een rol, maar de reactietijd van jouw specifieke speler is misschien nog wel belangrijker.

FIFA 19 hands-on

Tactisch verbeterd

Behalve de toevoeging van de manier van spelen van bepaalde teams, is de tactiek ook op de schop genomen. Zoals onze Calvin al in zijn special zei: “strategieën kun je koppelen aan je mentaliteiten”. Je zou ‘Ultra Attacking’ op zo'n manier kunnen instellen dat je meer druk op de tegenstander uitoefent, wat een onnodige fout oplevert en waardoor jij de bal wint.

Maar dit is niet alleen in aanvallend opzicht het geval. Tijdens onze hands-on zagen we ook vele defensieve aanpassingen op het tactische gebied. Als je de bal op het middenveld verliest, kun je op diverse manieren proberen de bal terug te veroveren. Denk aan ‘Constant Pressure’, waarbij je constant druk blijft houden op de tegenstander, of ‘Drop Back’, waarbij je naar achteren leunt en wacht tot de spelers bij jou in de buurt komen.

Dit element zorgt voor veel vernieuwing op het verdedigende gebied. Niet langer is balverlies achterin of op het middenveld funest voor je en krijg je daardoor een tegengoal om je oren, het kan het begin zijn van goed uitgevoerde druk op de tegenstander, de bal zo snel mogelijk veroveren en via een counter een doelpuntje maken.

FIFA 19 hands-on

Active Touch-systeem

De manieren waarop jij kan scoren zijn ook onder handen genomen. Scoren vanuit een hoekschop blijft soms lastig, maar de manier waarop je spelers bewegen in de zestien en hoelang ze in de lucht hangen voelt authentieker aan. Maar één van de grootste wijzigingen zit toch wel in het Active Touch-systeem.

Het systeem is compleet nieuw opgebouwd en regelt vooral hoe jouw spelers de ballen aannemen en rondpassen. In onze hands-on hadden we zelfs een moment dat je een valse beweging met je lichaam maakte, om zo een verdediger het bos in te sturen. Spelers zijn daardoor een stuk realistischer en veel minder houterig, zoals wij ondervonden.

Een ander effect van dit systeem zijn de passes die je gaat geven. Je gaat nu veel meer richten op een speler die de bal moet ontvangen en dan de knop inhouden om een strakke pas te geven. Iets wat hier wel aan opviel waren de through passes. Met de Y op de Xbox One-controller geef je een steekpas op een andere speler en deze passes voelen een stuk natuurlijker en realistischer aan. Alleen was het bij onze hands-on wel bijzonder dat één steekpas tussen vier verdedigers door de oorzaak van een doelpunt was.

Wat verder opviel tijdens onze FIFA hands-on was het nieuwe commentatorsteam wat de Champions League finale aan elkaar praat. Derek Rae en Lee Dixon zijn de nieuwe stemmen voor de Europese avonden, terwijl de andere wedstrijden nog steeds worden ingevuld door de bekende stemmen van Martin Tyler en Alan Smith.

FIFA 19 hands-on

FIFA 19 hands-on - Frisse wind

Maar het draait natuurlijk om hoe je als FIFA-speler je spelers beheerst. De gameplay is weer een beetje aangepast om toch voor dat ultieme gevoel van controle te zorgen. Elke pass moet scherp zijn, precies richten is een vereiste en elk duel kan in jouw voordeel of nadeel uitvallen. FIFA 19 zorgt vooral voor meer authenticiteit en realisme en dat is het uiteindelijke doel van EA.