De geschiedenis van Interplay en de eerste Fallout

De geschiedenis van de Fallout serie begint, zoals je verwacht, bij de allereerste Fallout game. Ontwikkelaar Interplay begon met haar werk aan een spirituele opvolger op Wasteland, een RPG met een post-apocalyptische setting. Ontwerper Tim Cain werkte aan het begin van 1994 in z’n eentje aan de game, zonder dat hij steun of extra salaris kreeg van zijn werkgever. Toch groeide uiteindelijk intern het enthousiasme voor de titel en voegden steeds meer mensen zich bij het project.

De naam Fallout kwam nadat het team eerst andere namen had overwogen, zoals Vault 13 of Post Nuclear Adventure. Totdat Interplay baas Brian Fargo de naam ‘Fallout’ suggereerde. Geschiedenis werd gemaakt en Fallout was officieel geboren. Al verliep het ontwikkelingsproces van Fallout niet geheel soepel; de game werd tot drie keer toe bijna geannuleerd.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Fallout gebruik zou maken van het al bestaande G.U.R.P.S. RPG-systeem, waar Interplay een licentie voor had verkregen van Steve Jackson Games. Totdat het bedrijf hoogte kreeg van de gewelddadige inhoud en de licentie voor G.U.R.P.S. ingetrokken werd. Dit leidde tot de ontwikkeling van het S.P.E.C.I.A.L.-systeem dat tot nu toe nog steeds gebruikt wordt.

Toen Fallout in 1997 werd losgelaten op PC’s, was het meteen een groot succes. De game verkocht meer dan 600.000 exemplaren en werd overgoten met goede recensies. Het leek erop dat Fallout de geschiedenis in zou gaan als een absolute klassieker.