Je bent S.P.E.C.I.A.L.

De Fallout 76 tips van deze pagina's gaan over het S.P.E.C.I.A.L. systeem dat heel anders werkt dan in de Fallout games hiervoor. Het is nog steeds zo dat perks samenhangen met een aantal punten dat gestoken is in elk van de zeven attributen, maar nu zit je niet meer permanent aan je vaardigheden keuzes vast. Zo heeft het spel een manier geïntroduceerd om waar je maar wilt je skills om te wisselen zodat er beter op de situatie ingespeeld kan worden.

Dat betekent nog niet dat je een onbeperkt aantal strength vaardigheden kan gebruiken, want het maximum punten dat je per categorie kan verdelen is 15. Tot en met level 50 kan je elke keer dat je in level omhoog gaat één punt verdelen over de verschillende specificaties, waardoor je in principe niet meer dan vijf level 3 kaarten per categorie kan inzetten. Een belangrijke tip van ons is om van tevoren een globaal idee te hebben van het soort personage dat je wilt bouwen. Alhoewel je kaarten kan blijven uitwisselen, betekent dat niet dat je punten van bijvoorbeeld Charisma over kan zetten naar Intelligence.

Op internet is een hulpmiddel te vinden dat je helpt een route uit te stippelen met het maken van de perfecte build. Hiermee kan je kijken op welke levels je bepaalde perk-kaarten vrijspeelt, maar over het algemeen levert de ene kaart meer op dan de ander. Als je vaak met anderen speelt, doe je er goed aan om te investeren in de Charisma tak, waarmee je gemakkelijk andere spelers oplapt en extra ervaringspunten deelt. Speel je vaak solo, kan je het beste voor vaardigheden gaan die zich ook groot wisten te houden in vorige Fallout games.

In dit laatste rijtje kan je vooral voordelen uit hacking en lockpicking halen, want de Appalachia ligt vol met verborgen schatten die slechts een slot of computerwachtwoord van ontdekking verwijderd liggen. Ook moet je rekening houden met het feit dat draagcapaciteit jouw voortgang tegen kan zitten, wat enigszins vermeden wordt met perks als junkrat, traveling pharmacy en strong back. Zo zorgt het hoogste level van traveling pharmacy ervoor dat een Stimpack niet 1 lbs weegt, maar terug valt naar een gewicht van 0,1 lbs. Helaas geldt die vermindering alleen voor wat je bij je draagt en niet in jouw universele opslagkist.

Ben je al iets verder in de game, maar nog geen level 50, dan moet je oppassen. Als je op level 25 al 15 punten in Intelligence hebt zitten, kan je hier op één of andere reden tot level 50 geen extra perks uit kiezen. Houdt ook in het achterhoofd dat de endgame vooral om power armors draait. Nogmaals, gebruik de Nukes & Dragons tool om iets moois en vooral iets effectiefs te fabriceren.