Mensen onder elkaar

Elkaar dwarszitten tijdens het bouwen is één ding, maar daadwerkelijk op jacht gaan naar andere lotgenoten gaat een stapje verder. De player versus player (PvP) kant van de Fallout 76 multiplayer zorgde tijdens de paar uurtjes hands-on al voor een enorme hoeveelheid plezier en dit wordt ongetwijfeld geëvenaard na de release van 14 november. Om deze komende chaos een beetje in eerlijke banen te leiden, heeft Bethesda een aantal regels ingevoerd die misbruik van de PvP feature verminderen.

Ten eerste moeten personages eerste het vijfde level behalen voordat zij gevechten met andere vault-helden kunnen initiëren. Op deze manier kan iedereen op zijn eigen gangetje met de game mechanics in aanraking komen zonder elke paar seconden overhoop geschoten te worden. Mocht je na level vijf nog steeds niet aan PvP willen doen, kan de pacifist optie ingeschakeld worden. Hiermee blijf je zo goed als immuun tegen schade van andere spelers tenzij je zelf terugvecht.

Om griefing tegen te gaan zijn er nog meer maatregelen aan de game toegevoegd. Mensen die niet mee willen doen aan PvP activiteiten zijn en enorm bestand tegen schade van duivelse spelers die de toekomst van de mensheid liever zien branden. Mochten zij het toch voor elkaar krijgen om een passieve speler om zeep te helpen, wordt de agressieve speler als moordenaar aangekaart voor iedereen op de server. Zo ziet de moordenaar geen andere spelers meer op de wereldkaart en staat er een prijs op zijn hoofd die zelfs door teamgenoten geclaimd kan worden.

De meest eerlijke vorm van PvP komt van beiden kanten en wordt gestart wanneer beide spelers een elkaar schade toebrengen. Op dat moment zal niemand na afloop de negatieve effecten van de moordenaar dragen, alhoewel het vaak een strijd van leven op dood wordt. Als iemand het loodje legt, zal hij alleen de junk achterlaten die gedurende het spelen verzameld is. Afgezien van dat zal het wat bottlecaps kosten om te respawnen, mits diegene dat niet doet op een eigen kamp of teamgenoot.