Het was geen weekend om te juichen vorige week. Niet alleen voor Verstappen-fans, want de Nederlander kwam al in botsing met Kimi Raikkonen in de eerste bocht, maar voor raceliefhebbers in het algemeen. De 22-jarige Anthoine Hubert kwam namelijk terecht in een vreselijk ongeluk in de Formule 2, waarbij hij om het leven kwam. De motorsportwereld was geschokt.

De rouwperiode zal voor de coureurs nog niet voorbij zijn nu we een week later al afreizen naar Italië, want de jonge Fransman had veel vrienden in de paddock. Pierre Gasly en racewinnaar Charles Leclerc waren begrijpelijk in tranen om hun goede vriend en de overwinning werd dan ook opgedragen aan Hubert.

Het razendsnelle circuit van Monza

Toch moeten de helmen weer op en de blik naar voren worden gezet, want het klassieke circuit van Monza is geen baan waar je je concentratie kan verliezen. De zogeheten Temple of Speed trakteert de coureurs op de hoogste snelheid die ze dit seizoen zullen rijden over het 5,8 kilometer lange circuit. Dat komt door de vele lange rechte stukken die Monza rijk is.

Je zou denken dat de baan daardoor een eitje is voor de coureurs, simpelweg een kwestie van gas geven en het stuur recht houden, maar dat is niet helemaal waar. Omdat teams hun topsnelheid willen behalen op de rechte stukken, zullen ze rijden met zo min mogelijk downforce. Daarmee plakken de auto’s minder aan de grond en wordt de remweg een stuk langer. En laat Monza nu net een aantal haarscherpe en verraderlijke bochten hebben. Op het circuit wordt daarom het uiterste gevraagd van de coureurs en kleine foutjes worden flink afgestraft.

Max Verstappen heeft ondertussen een flinke uitdaging voor de boeg. Normaliter is Monza al geen circuit dat het team van Red Bull Racing goed ligt, ze moeten het immers hebben van hun aerodynamica en niet de pure kracht van de motor, maar er komt nog een probleem bij. Door het wisselen naar de nieuwste specificatie van Honda krijgt Verstappen een gridstraf, wat betekent dat hij achteraan het veld moet beginnen. De Nederlander zal dus zijn trukendoos moeten opengooien om de andere coureurs in te halen en punten te scoren.

F1 2019 Grand Prix Monza zelf op de proef nemen

Om te kijken of die uitdaging een beetje mogelijk is om uit te voeren, is onze F1-specialist Roy Rijsdijk zelf in het digitale stoeltje van Verstappen in F1 2019 gestapt. Uiteraard hebben we voor de juiste omstandigheden de kwalificatie overgeslagen, waardoor we vanaf de 20ste plek de race moeten starten. Zal het ons lukken om een goed resultaat te halen? Daarvoor kan je terecht bij de video bovenaan het artikel!