Met F1 2018 wil Codemasters dat spelers zich een echte, hedendaagse Formule 1 coureur kunnen voelen. Waar bijvoorbeeld in F1 2017 de races wel erg tof waren, kreeg je niet echt het gevoel dat je deel uitmaakte van het ‘Formule 1 circus’. In F1 2018 ziet het er naar uit dat hier meer aandacht naar is gegaan.

In onze speelsessie mochten we het beginweekend spelen van de carrièremodus in Albert Park. Verder reden we wat losse races en time trials over verscheidene andere circuits. Dit met zowel de bolides uit 2018, als klassieke wagens.

F1 2018 preview

Praten met de pers

Zo voegt F1 2018 een aantal nieuwe locaties toe zoals de ruimte achter de paddock en de perszaal. Dat laatste heeft vooral te maken met een nieuw (terugkerend) element: interviews door de pers. De interviews maken veel meer deel uit van de carrière modus dan in de eerdere Formule 1 games: ze kunnen zelfs zorgen dat je reputatie met een team omhoog, of juist omlaag gaat. Hiermee kun je een contract bij een team versieren, of het juist helemaal verpesten als je niet oplet.

Zo kwamen wij tijdens onze speelsessie Williams coureur Lance Stroll tegen, wat zoals wel vaker tot een botsing leidde. In een interview werd onze mening naar het ongeval gevraagd, waarbij één van de keuzes was om de Canadees een clown te noemen. Williams leek de opmerking niet echt te waarderen en het is maar de vraag of ze ons nog in overweging nemen voor een zitje.

Verdedigen als Verstappen

Dat uitgerekend Lance Stroll zorgde voor een crash is niet verwonderlijk in F1 2018. De AI van de coureurs verschilt namelijk onderling. Gevechten met Max Verstappen zullen daarom ook heel spannend worden, omdat de Nederlander net als in het echt geen positie cadeau geeft. Waar de Nederlander overal de deur voor ons neus dichtgooide, liet iemand als Valtteri Bottas meer ruimte voor een veilige inhaalactie.

Dit zorgt ervoor dat je veel meer het gevoel hebt alsof je tegen echte coureurs zit te racen. Als Daniel Ricciardo achter je rijdt, moet je vanaf nu altijd in je spiegels kijken en rekening houden dat de Australiër vanuit het niets met een divebomb je passeert. Dit zorgt soms voor onverwachte acties in de races en dat moet het een stuk interessanter maken.

F1 2018 preview

Batterij gebruiken

In F1 2018 wordt het harder werken in de auto zelf. Voor het eerst krijg je namelijk zelf de controle over het ERS systeem in de Formule 1 wagen. Het managen van de batterij wordt een belangrijk tactisch aspect aan F1 2018. Wanneer de batterij namelijk maximaal gebruikt wordt, krijg je de beschikking over ongeveer honderd PK extra en dat is zeker op een lang recht stuk als in China wel erg prettig.

Wanneer zet je de batterij in? Wie heeft in een gevecht het meeste beschikking over ERS? Kijk niet raar op als dit de vragen zijn die tijdens elke wedstrijd terugkomen. Als je goed met de ERS om kunt gaan, net als Max Verstappen, dan kun je echt het verschil op de baan maken.

Rustig op de kerbstones

Ook wordt het op de baan zelf beter uitkijken. Codemasters heeft namelijk op het gebied van handling de werking van vering toegevoegd. Zodra je wagen de grond raakt, verlies je bijna alle grip en zeker in snelle bochten wordt het dan een schietgebedje opzeggen voordat je de muur raakt. Vergeet de agressieve lijnen die je kunt rijden over de kerbstones in F1 2017, want dat eindigt meestal in tranen in F1 2018.

Wij ondervonden dit bij bocht 11 en 12 in Australië. Iedereen die eerdere Formule 1 games heeft gespeeld, weet dat deze bochtencombinatie makkelijk en zonder penalty af te snijden is. Zonder penalty lukte ook nog wel, maar we kwamen de bocht wel achterstevoren uitgegleden en raakten hard de muur. Dan maar gewoon het circuit volgen vanaf nu, wel zo veilig.

Grafisch lijkt de game weer een stapje beter te zijn dan F1 2017. De wagens hebben meer details en ook langs het circuit leeft het net iets meer. Ook daar heeft Codemasters weer stappen gemaakt. Op de Xbox One X en PlayStation 4 Pro moet de game ook 4k ondersteuning krijgen voor nog betere graphics.

F1 2018 preview

F1 2018 preview – Verbeteringen op de juiste gebieden

F1 2018 krijgt weer de nodige extra verbeteringen met zich mee om de Formule 1 ervaring weer een stuk realistischer te maken. Verwacht geen radicale veranderingen in de basis, die al werd gelegd met F1 2017. Maar met de toevoeging van ERS worden de gevechten een stuk tactischer en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Alle verbeteringen die Codemasters tot nu toe heeft toegevoegd lijken in ieder geval veelbelovend om van F1 2018 weer de beste Formule 1 game van de ontwikkelaar tot nu toe te maken.

F1 2018 komt 24 augustus uit voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.