De F1 2016 game hands-on die we kunnen spelen bestaat uit vier verschillende banen, te weten die van Canada, Mexico, de Verenigde Staten en Brazilië. De fans die bekend zijn met de Grand Prix’s zullen de banen stuk voor stuk herkennen aan het wegendek en de moeilijke bochten, maar ontwikkelaar Codemasters wil er deze keer ook voor zorgen dat de banen nog beter herkenbaar zijn aan de omgeving buiten de baan om.

Denk bijvoorbeeld aan het publiek, reclameborden en herkenbare landmarks die te zien zijn vanaf het wegdek. Codemasters wil elke race zo natuurgetrouw mogelijk maken, zonder het spelplezier te bederven door bijvoorbeeld framerate op te geven – een punt waar F1 2015 op werd afgerekend.

F1 2016 game hands-on

Snelheid en realisme

Dat spelplezier zit bij F1 2016 wel goed in de F1 2016 game hands-on die we speelden. De bolides scheuren met enorme snelheid over het hete asfalt en dat komt enorm goed over op de speler, helemaal wanneer je op rechte stukken de auto bijna uit elkaar voelt vallen door de G-krachten. In de demo konden we alleen vanuit een cockpit-view kijken, dus in hoeverre de snelheid overkomt in een camerapunt van achter de auto weten we niet precies, maar Codemasters kennende zit dat wel snor.

Qua realisme valt er ook deze keer weer veel aan te passen. Als je niet bekend bent met het racen in een F1-auto of simpelweg niet bekend bent met racegames, dan heeft de Beginner-moeilijkheidsgraad een hoop handigheidjes om je op de weg te houden. Zo zal je bijvoorbeeld de ideal racelijn zeer duidelijk in beeld zien, weet je precies wanneer je moet remmen en zal de game zoveel mogelijk proberen om je binnen de baan te houden.

Op de hogere moeilijkheidsgraden wordt er steeds meer hulp weggehaald, totdat je puur op je eigen vaardigheden en inzicht als speler moet vertrouwen. En dat is niet bepaald makkelijk tijdens een spannende Grand Prix, waar je niet alleen op de weg moet letten, maar ook op de andere bestuurders en waar je Pit Stops moet inplannen. Gelukkig konden we bij de F1 2016 game hands-on ook rustig alleen op het circuit rondrijden.

F1 2016 game hands-on

Wie zijn billen brandt…

Over andere bestuurders gesproken, ook in F1 2016 zal weer een schade-systeem zitten die vergelijkbaar is met de realiteit. Je auto kan schade oplopen die varieert van een lekke band tot een zware crash, waarbij je gelijk uit de race ligt. F1-wagens zijn een stuk kwetsbaarder in vergelijking met andere auto’s die we zien in racegames, dus even een andere auto aan de kant beuken om erlangs te komen zat er in de F1 2016 game hands-on niet in. Wil je iemand inhalen, dan moet je dan slim aanpakken en zonder brokken doen.

Bij ongevallen krijgen we natuurlijk ook te maken met de Safety Car, maar Codemasters wilde ons nog niet vertellen bij de F1 2016 game hands-on hoe dat in zijn werk zal gaan. We weten dat de Safety Car een herziening heeft gekregen in F1 2016 en dat ook de Virtual Safety Car weer zijn opwachting maakt, maar volgens Codemasters zullen de fans daar snel meer nieuws over horen.

F1 2016 game hands-on

Terugkeer van de Career Mode

Ook zullen fans eindelijk weer aan de gang kunnen gaan met de Career Mode in F1 2016, die afwezig was in F1 2015. In tien volle seizoenen, in tegenstelling tot de eerdere vijf seizoenen, kunnen spelers hun eigen personage creëren om het publiek en de teams te overtuigen van hun bestuurkunsten. Uiteraard zul je beginnen bij een kleiner team, zoals Haas, Renault Sport of Manor, om op te werken naar de grote teams als Ferrari of Mercedes. Of als fan van Max Verstappen kan je natuurlijk proberen om Ricciardo uit het team te werken bij Red Bull, zodat je samen met Verstappen naar een wereldtitel kunt rijden.

Helaas was de Career Mode nog niet aanwezig bij onze F1 2016 game hands-on, dus we konden nog niet kijken hoe het systeem precies in elkaar zit.

F1 2016 game hands-on

Een hoop mooie beloftes bij de F1 2016 gameplay hands-on

We hebben een hoop mooie beloftes gehoord van Codemasters als het gaat om F1 2016, maar wij zijn benieuwd hoe die in de praktijk gaan uitpakken. De demo die we hebben gespeeld deed ons een hoop deugd en de framerate leek nu ook goed op orde te zijn, maar met name de Career Mode en details als de Safety Car zijn elementen die een groot gemis waren uit F1 2015. Op 16 augustus ligt F1 2016 in de winkels en kunnen we kijken wat er waar is gemaakt van de beloften van Codemasters die ze hebben gedaan bij de F1 2016 game hands-on.