Net zoals in de voorgaande DLC-pakketten van The Elder Scrolls Online is het hoofdgerecht twee nieuwe dungeons, met nieuwe verhaallijnen, bazen en natuurlijk nieuwe loot. Beide dungeons zijn gemaakt rondom het thema weerwolven, dus als je de kriebels krijgt van gehuil bij volle maan, zet je dan maar schrap. Als je er geen kriebels van krijgt, zet je dan ook maar schrap, want het zijn behoorlijk uitdagende gebieden om te doorlopen.

Twee nieuwe dungeons

In March of Sacrifices moeten spelers Hircine’s Hunting Grounds zien te overleven en uiteindelijk te ontsnappen. Dit moerasland is al eeuwenlang een dansvloer voor de jager en de gejaagde, dus wees te allen tijde op je hoede. Maar onze aandacht gaat in deze Elder Scolls Online Wolfhunter preview uit naar de andere dungeon, de Moon Hunter Keep.

Dit kasteel was eigendom van de Order of the Silver Dawn, maar is nu overgenomen door de enorm krachtige weerwolf Vykosa. Binnen de muren van dit imposante fort is ze bezig om een leger aan weerwolven te verzamelen. Tijd om er een stokje voor te steken, voordat heel Tamriel ten prooi valt aan de hongerige wolven.

Elder Scrolls Online Wolfhunter

Het begint altijd met een gevangenis

Je komt de Moon Hunter Keep binnen via de gevangenis van het fort, net zoals het begin van elke Elder Scrolls-game. Hier kom je al snel in aanraking met ‘simpele’ weerwolven die nog niet zoveel weerstand bieden, maar het blijkt ook dat Vykosa met andere plannen bezig is. Ze roept namelijk niet alleen elke weerwolf op om naar het kasteel te komen, maar transformeert ook gevangenen in de harige monsters.

Gelukkig komen we al snel degene tegen die verantwoordelijk is voor het vasthouden van de kansloze gevangenen: Jailer Melitus. Hij mag er dan wel uitzien als een harige man met de nodige spieren, vanbinnen huisvest er de kracht en aggresiviteit van een echte weerwolf. In het gevecht met Melitus moet je dan voornamelijk ook oppassen voor zijn stun, want die volgt hij altijd op met een enorm krachtige aanval die spelers in één keer kunnen doden, zelfs de Tank. Het is dan ook van groot belang dat een andere speler die aanval onderbreekt.

Voor de rest komen er tijdens het gevecht wolven de gevangenisbewaarder te hulp schieten en heeft Melitus veel AoE-aanvallen die je moet ontwijken. Het is dan ook een gevecht waarbij je actief moet bewegen en veel om je heen moet kijken. Gelukkig kun je na de gevangenis even een rustige wandeling nemen door de tuinen van het kasteel.

Elder Scrolls Online Wolfhunter

Welcome to the jungle

Hoewel, een rustige wandeling is het niet echt, want de tuinen zitten vol met levende planten die niks goeds met je voor hebben. Met name planten die spelers kunnen vastgrijpen en naar zich toe trekken maken je het leven zuur. De baas die je tegenkomt in de tuinen, de Hedge Maze Guardian, is dan ook geen simpele boom die je omhakt, want de wurgende planten in grote getale aanwezig, evenals planten die de baas zullen helen. Goede communicatie is dan ook zeer belangrijk bij dit gevecht, om ervoor te zorgen dat niemand weggetrokken wordt en de baas niet constant levenspunten erbij krijgt.

Als je de tuinen hebt overleefd en de eerste stappen zet op de binnenplaats van het kasteel krijg je meteen nog een baas voorgeschoteld, de witte weerwolf Mylene Moon-Caller. Mylene is blijkbaar een populaire vrouw binnen de roedel, want tijdens het gevecht met haar komen talloze weerwolven haar helpen. Bovendien moet je ook zorgen dat je niet te dicht bij elkaar staat, want Mylene kan een krachtige sprong uitvoeren met een groot bereik die de Healer of DPS in één keer kan doden. Als het misgaat kan je dus gewoon de Tank de schuld geven, zoals gewoonlijk.

Elder Scrolls Online Wolfhunter

Smalle gangen en scherpe klauwen

Wanneer je van de binnenplaats eindelijk het echte kasteel binnenloopt sta je meteen oog in oog met een nieuw soort vijand, een enorm gespierde weerwolf die nog net niet de Hulk is. Deze vijand ga je nog veel vaker tegenkomen in het kasteel en zal voor veel hoofdpijn zorgen, want zijn AoE-aanval doet veel schade en in het kasteel moet je lopen door veel kleine gangetjes. Inderdaad, een recept voor vele wipes.

We raden je dan ook aan om de grote weerwolven zo snel mogelijk neer te halen en je daarna pas te focussen op de kleinere varianten. Pas ook op dat je niet teveel wegvlucht om een hoekje, want in de gangetjes patrouilleren veel wolven en als je de hoek omgaat kan je misschien nog eens een extra roedel erbij halen.

Wanneer je het gangenstelsel en vele kamers bent doorgekomen, dan kom je terecht bij de bibliotheek, waar Archivist Ernarde je staat op te wachten. Je komt er al snel achter dat hij degene is die verantwoordelijk is voor de oversized weerwolven, want tijdens het gevecht zal hij kleine weerwolven betoveren om ze te laten groeien tot moordmachines.

Een andere mechanic die een aantal keer terugkomt tijdens het gevecht is een soort stoelendans. Ernarde zal symbolen boven zijn hoofd laten verschijnen en wanneer hij stopt moet je binnen een cirkel gaan staan met het desbetreffende symbool erboven. Saillant detail is alleen dat er maar één speler per cirkel erin mag staan en dus moet je opletten dat twee spelers niet voor dezelfde cirkel gaan. Lukt het je niet om op tijd in een cirkel te staan dan zul je een snelle dood tegemoet gaan.

Elder Scrolls Online Wolfhunter

Weerwolven moeten ten alle tijden aangelijnd blijven

Als het je eenmaal lukt om de bibliotheek te overleven – zelfs met de hulp van drie ervaren ontwikkelaars legden we het loodje – dan wacht alleen nog de eindbaas op je: Vykosa the Ascendant. Hoewel Vykosa zelf heel krachtig is, moet je tijdens het gevecht met haar vooral haar twee huisdieren zien te controleren. Haar grote wolven zitten namelijk aan beide kanten van de arena vast aan een ketting die ze delen, dus als één van de wolven op de spelers afrent, dan zal je andere wolf van de spelers worden weggetrokken.

Het is de taak van de Tank om één van de wolven en Vykosa op zich te houden, terwijl de melee DPS zich eerst focust op de wolf die bij de Tank zit, terwijl de ranged DPS van een afstandje de andere wolf doodschiet. Zijn de wolven eenmaal dood, dan kan iedereen zich richten op Vykosa en kleinere wolven die ze oproept, maar pas wel op, want Vykosa zal na verloop van tijd haar geketende wolven weer tot leven brengen. Het is een vrij chaotisch gevecht, maar als iedereen zich aan zijn taken houdt moet het geen groot probleem zijn om Vykosa te verslaan en haar leger te stoppen.

Elder Scrolls Online Wolfhunter

Elder Scrolls Online Wolfhunter – Nieuwe dungeons en handige veranderingen

Zoals we al zeiden zal de Elder Scrolls Online Wolfhunter DLC niet alleen de twee nieuwe dungeons toevoegen aan de lijst van uitdagingen. Zo zal er ook een nieuwe Battleground worden toegevoegd voor PvP-spelers en spelers die de verschillende moeilijkheidsgraden van de Wolfhunter dungeons voltooien krijgen toegang tot cosmetische veranderingen.

Voor spelers die de Elder Scrolls Online Wolfhunter DLC niet kopen zullen er ook veranderingen in het verschiet liggen. De grootste verandering is er één waar spelers al lang om hebben gevraagd, namelijk de aanpassing van het resetten van vaardigheden. Niet langer zullen alle vaardigheden worden gereset, maar kan je zelf kiezen wat je wilt veranderen, wat ervoor zorgt dat spelers niet tientallen minuten bezig zijn met het instellen van hun karakter voor minimale aanpassingen. Daarnaast zullen er ook nieuwe huizen ter beschikking worden gesteld, de Werewolf-vaardigheden zullen worden aangepast en er liggen wat veranderingen aan het PvP-systeem in het verschiet.

De Elder Scrolls Online Wolfhunter DLC zal verschijnen op 13 augustus voor PC en op 28 augustus voor PlayStation 4 en Xbox One. Het pakket zal 1500 Crowns kosten, omgerekend ongeveer tien euro.